Oslo S og Oslotunnelen er en flaskehals for hele jernbane nettet. Nå åpner Jernbaneverket for at en kobling av Dovrebanen og Gjøvikbanen kan bidra til en avlastning.
– Det kan gi muligheter slik at trafikk sørfra og vestfra kan komme seg til Europa uten å kjøre om Alnabru. Det vil bety mye for Oslo S og Oslotunnellen, sier senioringeniør Hege Selbekk i Jernbaneverket til NRK Hedmark og Oppland.
Når IC-triangelet er ferdig utbygd vil det gå tog med hastigheter opp til 200 kilometer i timen på deler av strekningen Oslo – Hamar og på sikt også til Lillehammer. På samme strekning skal det også gå godstog. Og i henhold til myndighetenes ambisjon langt flere godstog enn i dag.
− Hvis noe av godstransporten over på Gjøvikbanen, vil det bli helt andre muligheter til å gi et bedre tilbud og hastighet, mener Selbekk ifølge NRK.
En jernbanebru fra Gjøvik til Moelv skisseres som en mulig løsning.
- Nøkkelord
- Jernbaneverket
- Jernbane
- Anlegg