En kobling av Dovrebanen og Gjøvikbanen kan bidra til å fjerne flaskehalser i jernbanenettet (illustrasjonsfoto).

Jernbaneverket åpner for å koble Dovrebanen og Gjøvikbanen

− Kan avlaste Oslo S og Oslo-tunnelen og gi mulighet for at trafikk sørfra og vestfra kan ta seg til Europa uten å kjøre om Alnabru, sier senioringeniør Hege Selbekk i Jernbaneverket til NRK.

Oslo S og Oslotunnelen er en flaskehals for hele jernbane nettet. Nå åpner Jernbaneverket for at en kobling av Dovrebanen og Gjøvikbanen kan bidra til en avlastning.

– Det kan gi muligheter slik at trafikk sørfra og vestfra kan komme seg til Europa uten å kjøre om Alnabru. Det vil bety mye for Oslo S og Oslotunnellen, sier senioringeniør Hege Selbekk i Jernbaneverket til NRK Hedmark og Oppland.

Når IC-triangelet er ferdig utbygd vil det gå tog med hastigheter opp til 200 kilometer i timen på deler av strekningen Oslo – Hamar og på sikt også til Lillehammer. På samme strekning skal det også gå godstog. Og i henhold til myndighetenes ambisjon langt flere godstog enn i dag.

− Hvis noe av godstransporten over på Gjøvikbanen, vil det bli helt andre muligheter til å gi et bedre tilbud og hastighet, mener Selbekk ifølge NRK.

En jernbanebru fra Gjøvik til Moelv skisseres som en mulig løsning.