Hvordan er det mulig å bygge så raskt?

Det er mye ved Kina som etterlater sterke inntrykk. Det er likevel noe helt spesielt ved å bygge et hotell på 30 etasjer på 360 timer eller 15 døgn. Hvordan er dette egentlig mulig?

Hovedårsaken er nær utelukkende bruk av prefabrikasjon. I hotellbygget i Hunan-provinsen i Kina brukte Broad Group 90 prosent elementer. Kombinert med en ekstrem montasjeperiode der de 250 arbeiderne jobbet døgnkontinuerlig på tre skift ble denne raske monteringen og byggingen mulig.

Selv om man legger dette til grunn er det likevel nokså utrolig å få reist et slikt byggverk på så kort tid. Her må alt stemme underveis og naturligvis er god planlegging avgjørende. Senior vice president Juliet Jiang i kinesiske Broad Group sa under BA2015-møtet på Alnabu at de nå er i ferd med å planlegge et bygg på 838 meter som skal reises i løpet av bare 90 dager i tillegg til produksjonen av elementene.

Spørsmålet er at om dette er et konsept som kunne lykkes i Norge i dag? Neppe. Det ville trolig blitt svært vanskelig med dagens erfaringer, byggemetoder – og ikke minst krav. Bruken av prefabrikkerte elementer blir stadig mer vanlig i Norge – men ikke i en slik målestokk innen denne typen bygg og med stor så stor grad av produksjon i fabrikk. Sannsynligvis ville også dagens regelverk gjort den kinesiske metoden meget vanskelig å gjennomføre her hos oss. Men det er selvsagt ikke umulig å kunne tilpasse en stor grad av prefabrikasjon til mer nordiske forhold.

Sannsynligvis vil bruken av prefabrikasjon øke relativt kraftig i Norge i årene fremover – slik vi blant annet har sett det innen boligmarkedet. Det er likevel langt frem til en prefabrikasjon på 90 prosent i næringsbygg. Men med stadige strengere krav om å bygge både raskere og ikke minst billigere vil det kunne åpne opp for dem som lykkes med større grad av prefabrikkering. Vi er bare i startgropa på denne utviklingen så de som er fremsynte og kommer opp med et solid, raskt og kostnadseffektivt system vil kunne ha gode muligheter. Innovative norske, arkitekter, rådgivere, entreprenører og byggevareprodusenter burde her kjenne sin besøkelsestid. Det er mulig å bygge opp en mer omfattende prefabrikasjonsindustri i Norge. Vi har høye lønnskostnader men vi har også tilgang på moderne utstyr og mange flinke og effektive mennesker til å kunne løse slike oppgaver. Produktene kan utvikles og kunnskapen læres – men man må våge å ta skrittet før noen andre gjør det.

Kanskje noen av de dyktige ingeniørene det ikke ser ut til å være plass til innen offshore kan komme med noen nye og innovative tanker til byggenæringen?