Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Hvordan er det mulig å bygge så raskt?

Publisert: 27.01.2015 23:18. Sist endret: 28.01.2015 09:42.

Det er mye ved Kina som etterlater sterke inntrykk. Det er likevel noe helt spesielt ved å bygge et hotell på 30 etasjer på 360 timer eller 15 døgn. Hvordan er dette egentlig mulig?

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
  • Stor økning i antall nabokrangler
  • Vil bistå med jernbanekompetanse - dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Hovedårsaken er nær utelukkende bruk av prefabrikasjon. I hotellbygget i Hunan-provinsen i Kina brukte Broad Group 90 prosent elementer. Kombinert med en ekstrem montasjeperiode der de 250 arbeiderne jobbet døgnkontinuerlig på tre skift ble denne raske monteringen og byggingen mulig.

Selv om man legger dette til grunn er det likevel nokså utrolig å få reist et slikt byggverk på så kort tid. Her må alt stemme underveis og naturligvis er god planlegging avgjørende. Senior vice president Juliet Jiang i kinesiske Broad Group sa under BA2015-møtet på Alnabu at de nå er i ferd med å planlegge et bygg på 838 meter som skal reises i løpet av bare 90 dager i tillegg til produksjonen av elementene.

Spørsmålet er at om dette er et konsept som kunne lykkes i Norge i dag? Neppe. Det ville trolig blitt svært vanskelig med dagens erfaringer, byggemetoder – og ikke minst krav. Bruken av prefabrikkerte elementer blir stadig mer vanlig i Norge – men ikke i en slik målestokk innen denne typen bygg og med stor så stor grad av produksjon i fabrikk. Sannsynligvis ville også dagens regelverk gjort den kinesiske metoden meget vanskelig å gjennomføre her hos oss. Men det er selvsagt ikke umulig å kunne tilpasse en stor grad av prefabrikasjon til mer nordiske forhold.

Sannsynligvis vil bruken av prefabrikasjon øke relativt kraftig i Norge i årene fremover – slik vi blant annet har sett det innen boligmarkedet. Det er likevel langt frem til en prefabrikasjon på 90 prosent i næringsbygg. Men med stadige strengere krav om å bygge både raskere og ikke minst billigere vil det kunne åpne opp for dem som lykkes med større grad av prefabrikkering. Vi er bare i startgropa på denne utviklingen så de som er fremsynte og kommer opp med et solid, raskt og kostnadseffektivt system vil kunne ha gode muligheter. Innovative norske, arkitekter, rådgivere, entreprenører og byggevareprodusenter burde her kjenne sin besøkelsestid. Det er mulig å bygge opp en mer omfattende prefabrikasjonsindustri i Norge. Vi har høye lønnskostnader men vi har også tilgang på moderne utstyr og mange flinke og effektive mennesker til å kunne løse slike oppgaver. Produktene kan utvikles og kunnskapen læres – men man må våge å ta skrittet før noen andre gjør det.

Kanskje noen av de dyktige ingeniørene det ikke ser ut til å være plass til innen offshore kan komme med noen nye og innovative tanker til byggenæringen?

Nøkkelord:

Leder
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

 

Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana

 

Igang Totalen-treprenør bygger Paradis Brygge

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen