Kari Sandberg

Stor egenproduksjon av Jernbaneverkets infrastrukturdivisjon skaper usikkerhet

I statsbudsjettet legges det opp til en vekst innenfor jernbanesektoren. På tross av det har jernbaneentreprenørene ledig kapasitet og opplever stor usikkerhet for framtida. I disse dager må Mesta Bane redusere bemanningen med omkring 20 ansatte.

Kari Sandberg

Administrerende direktør
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)

Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) har ved flere

anledninger stilt spørsmål ved den usikkerheten og uforutsigbarheten som hersker blant våre medlemmer i jernbanesektoren. Bakgrunnen for usikkerheten er knyttet til uforutsigbar oppdragsmengde. Dette er fordi Jernbaneverket (JBV) tildeles oppdrag utenfor konkurranse, mens den delen som faktisk konkurranseutsettes er svært variabel i de ulike markedssegmentene. I tillegg oppfatter vi det slik at de konkurranseutsatte oppdragene er rammeavtaler med kontrakter der entreprenørene har leveringsplikt, mens JBV ikke har bestillingsplikt.

Med andre ord: Det er lav risiko hos byggherre og høy risiko hos entreprenørene, som blant annet binder opp personell og maskiner i kontraktene. Dette i kombinasjon med variabel oppdragsmengde, bidrar til svært vanskelige arbeidsvilkår for våre medlemmer.

Sett fra et bransjeperspektiv er det krystallklart at Jernbaneentreprenørene trenger større forutsigbarhet. Fra et samfunnsperspektiv er det også på det rene at skattebetalerne bør få mest mulig bane for pengene.

Viktigste rammebetingelse er konkurranseutsetting

Mer bane for pengene og økt forutsigbarhet for Jernbaneentreprenørene vil ikke skje dersom vi fortsetter som i dag. EBA mener derfor at en konkurranseutsetting av JBV må vurderes.

I tildelingsbrevet fra Samferdselsdepartementet kan man lese at JBV skal legge til rette for et velfungerende leverandørmarked. I dag opplever entreprenørene at infrastrukturdivisjonen i JBV velger de mest interessante oppdragene og setter resten ut i markedet. JBV er i ferd med å investere 2,2 milliarder kroner i maskiner frem mot 2023. Dette skjer samtidig som mange entreprenører har ledig kompetanse og maskinkapasitet.

Tallenes tale er klare

EBA har i samarbeid med sine medlemsbedrifter gjort et grundig arbeid for å dokumentere hvordan utviklingen har vært de senere årene. Utviklingen viser at den konkurranseutsatte andelen har minket innen fornyelse og forebyggende vedlikehold, som er de viktigste delene av markedet for jernbane-entreprenørene.

Det er mange argumenter for konkurranseutsetting, men vi velger å trekke frem de viktigste:

· Økt konkurranse gir mer bane for pengene, innovasjon og vekst
· Erfaringene fra konkurranseutsetting i veisektoren viser at kvaliteten blir bedre
· Konkurranseutsetting vil styrke JBV sin rolle som bestiller
· Forutsigbarheten for jernbaneentreprenørene vil bli langt bedre, noe som også vil bidra til et velfungerende marked