Ingen nye tiltak for å bedre luften i Bergen

Den nye handlingsplanen byrådet i Bergen skal legge frem i neste uke for å bedre luften i byen inneholder ingen tiltak som ikke var i planen fra 2008, skriver bt.no.

Målinger på Danmarksplass viser at luften denne uken inneholder helseskadelige mengder svevestøv.

I 2008 laget byrådet en handlingsplan med ti virkemidler som skulle bedre luften i Bergen. Eneste forskjell på planen fra 2008 en ny handlingsplan som skal legges frem for bystyret er at noen av tiltakene har byttet plass på listen.

Luften i blant annet Bergen er fortsatt så ille at ESA, Eftas kontrollorgan, mener at Norge bryter EØS-avtalen. De fleste år siden 2008 har Bergen brutt grenseverdiene som er satt for luftforurensing med god margin.

Endre Tvinnereim (Byluftlisten) reagerer på at byrådet tror de kan redde bergensluften med tiltak som har vist seg ikke å løse problemene. Han håper bystyret vedtar flere punkter på listen som for eksempel midlertidig økning av bompengeavgifter på dager det er meldt helseskadelig luft.

Geir Steinar Dale (Ap) mener byrådet har en tafatt holdning til å få gjort noe med luftforurensningen og håper at handlingsplanen følges opp med rushtidsavgift. Det sto på planen fra 2008 og ble ansett som det beste tiltaket, men er ikke fulgt opp.

Det nest beste tiltaket ville vært miljøprising (bilene som forurenser mest må betale mest), men det er ikke mulig å gjennomføre uten at regjeringen endrer loven. Og det ønsket verken den rødgrønne regjeringen eller dagens regjering å gjøre.

I 2007 ville byrådet fjerne piggdekkavgiften, men ble stoppet av Vegdirektoratet.

Byutviklingsbyråd Henning Warloe (H) sier at byrådet snart leverer en sak om innføring av køprising, og at dette kommer i stand 1. januar 2016. Warloe ønsker også å få muligheten til å innføre miljøprising, som han mener er et bedre tiltak.

Like før jul la Statens vegvesen, Folkehelseinstituttet og Oslo universitetssykehus frem en rapport som konkluderte med at dødeligheten økte markant blant folk med hjerte- og lungeplager tre til fem dager etter høye utslipp av svevestøv og nitrogendioksid. Undersøkelsen ble gjort i Oslo-trafikken.

- Forurensningsnivået i Bergen har vært minst like høyt de siste årene. Eneste forskjellen er at i Oslo er forurensningen spredd ut over et større område, sier Pål Rosland, sjefingeniør i Statens vegvesen.

Det kan også få livsvarige konsekvenser for barn å vokse opp ved forurensede steder som Danmarks plass.

Per Schwarze, avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet, sier at personer som har luftveisproblemer, eller hjerte- og karsykdommer, kan få forsterket plagene de har fra før.

– Forurenset luft kan føre til sammentrekning av blodårer og dermed gi dårligere blodgjennomstrømming, og gi større fare for blodpropp, sier Schwarze.

Verden over er luftforurensning rangert blant de ti viktigste grunnene til sykdom blant folk.