Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vil prioritere veiene over Haukeli og Hemsedal

Hemsedal blir prioritert. Arkivfoto.

Publisert: 21.01.2015 14:33. Sist endret: 21.01.2015 14:33.

Statens vegvesen vil at veiene over Haukeli og Hemsedal skal bli nye hovedforbindelser mellom Østlandet og Vestlandet.

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner

  • Fotballskandalen som må konsekvenser

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim

  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet

Nettleder

Fotballskandalen som må konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres - kan koste tre milliarder kroner
  • Fotballskandalen som må konsekvenser
  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Dette kommer fram i en ny utredning som Statens vegvesen har gjennomført. Onsdag ble denne presentert i Oslo – og overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Det er nå behov for å plukke ut noen få hovedforbindelser for å sikre at det blir nødvendige midler til større utbygginger av disse. E134 over Haukeli og riksveg 7/52/E16 over Hemsedal bør prioriteres når forbindelsene mellom øst og vest skal utbedres, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes i en pressemelding.

Alle forbindelsene over fjellet har viktige regionale og lokale oppgaver, men denne utredningen har fokus på de nasjonale oppgavene.

- Disse to hovedvegforbindelsene betjener ulike områder. Sammen gir de mindre sårbarhet og større pålitelighet, sier Aksnes

Vil ha E134 over Haukeli

- På bakgrunn av den samfunnsøkonomiske analysen foreslår vi en langsiktig strategi der E134 gis høyeste prioritet. Med utbygging av ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen vil E134 kunne betjene hele området mellom disse byene. Vi ønsker en utbygging av vegen på hele strekningen mellom Drammen og Haugesund, sier Aksnes.

En utbygging av forbindelse fra E134 mot Bergen fra Jøsendal via Odda gir en rask rute mellom Bergen og Oslo og god samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

- Det finnes flere mulige traséer for en slik veg – og her foreslår Vegvesenet en konseptvalgutredning (KVU) for å analysere de ulike konseptene, sier fungerende vegdirektør.

En strekning via Rauland gir vesentlig større nytte enn via Seljord, men det kan være konflikt mellom nasjonale og lokale interesse. Aksnes mener at valget av konsept bør analyseres i samme KVU som for armen til Bergen.

Også rv 52 over Hemsedal

E134 kan ikke være den eneste forbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet som det satses på.

- Vi mener riksveg 52 over Hemsedal er det strategisk mest framtidsrettede alternativet ved siden av E134. Det gir raskere forbindelse mellom Oslo og Bergen og gir samtidig videre utviklingsmulighet mot Sogn og Fjordane og Sunnmøre. Her foreslår vi også at man utreder en ny bru på rv 5 for å erstatte ferjesambandet Fodnes – Mannhelle, sier Lars Aksnes.

Store utfordringer

- Vi må gjøre mange små og store tiltak for å sikre god og vintersikker trafikk på de ulike fjellovergangene mellom Øst og Vest. For å få en langsiktig akseptabel situasjon er det behov for større utbygginger, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes om arbeidet.

Han mener det er behov for en sterkere prioritering av hvilke vegforbindelser det skal satses på. Utredningen skal gi grunnlag for å fastlegge en strategi for utviklingen av øst-vest forbindelsene for prioriteringer i kommende revidering av Nasjonal transportplan.


Nøkkelord:

 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Politihuset i Oslo må totalrehabiliteres
- kan koste tre milliarder kroner

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen