Illustrasjonsfoto: Anders Martinsen

Regjeringen i land med ny havnestrategi

Både konkrete og mulige tiltak for å legge mer godstransport til sjøen presenteres i regjeringens nye havnestrategi.

Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding på regjeringen.no.

– Havnestrategien som legges fram i dag, er den første i sitt slag. Strategien er en del av regjeringens arbeid med å legge til rette for at mer av godstransporten skal over på kjøl. Som en del av strategien presenteres både konkrete og mulige tiltak som skal bidra til å styrke sjøtransporten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i meldingen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Sindre Sverdrup Strand

En nasjonal havnestrategi var et av løftene da regjeringsplattformen ble lagt fram høsten 2013.

Dette er hovedtrekkene i strategien:

Enklere havnestruktur

Et av tiltakene i strategiene er å forenkle havnestrukturen.

– Vi tror ikke at staten skal styre hvilke havner som er viktige i det nasjonale transportnettverket. Godset vil uansett bli fraktet der det er mest hensiktsmessig, sier samferdselsministeren.

Forbedring av stamnetthavnene

– Vi må sørge for at stamnetthavnene ikke er en statisk gruppe havner, men at statlige investeringer går dit hvor godset går. Da må vi gi noe ekstra til dem som satser på havn. Derfor vil regjeringen sørge for at infrastrukturmidler går dit hvor det er godsøkning, eller der det er proaktive havneeiere. Arbeidet med å forbedre ordningen med stamnetthavner tar vi med oss i forberedelsene til ny nasjonal transportplan, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.

Tilskuddsordning for havnesamarbeid

– Regjeringen ønsker at det utvikles samarbeidsløsninger mellom havner som kan legge til rette for helhetlige og konkurransedyktige transport- og logistikkonsepter. For å stimulere til dette i 2015, har vi opprettet en tilskuddsordning med en ramme på 10 millioner kroner, sier Solvik-Olsen.

Kommunal styring av fiskerihavnene

– Regjeringen vurderer å overføre ansvaret for fiskerihavner fra staten til kommunene. Med en slik løsning kan beslutningene tas lokalt, nærmest de berørte. Nærings- og fiskeridepartementet vil da kunne få ansvaret for forvaltning og en eventuell egen tilskuddsordning for fiskerihavnene. Dette vil også kunne gi Samferdselsdepartementet muligheten til å rendyrke transportpolitiske mål i havnepolitikken, sier samferdselsministeren.

Nye modeller for havneregulering

Regjeringen skriver i pressemeldingen at de ønsker å få i gang en debatt om hvordan havnene kan reguleres til det beste for sjøtransporten, med utgangspunkt i dagens lovverk. I strategien presenteres ulike modeller for regulering av havnekapital. Alle fire tar utgangspunkt i at kommunene skal gis større arealfrihet i havneområdene, mens innkrevde vederlag skal gå til havnevirksomhet.

Les hele strategiplanen her.