Heidi Kielland

Skog 22 - en strategi for fremtiden, eller for skrivebordsskuffen?

Skog 22-strategien er en nasjonal strategi som legges frem 26.januar. Målet er en bred og samlende strategi for forskning, utvikling og innovasjon i den skogbaserte verdikjeden.

Heidi E. Finstad Kielland

Adm. Direktør i Treindustrien og medlem av strategigruppen Skog 22.

Etter oppdrag fra bestiller, Regjeringen, skal strategien også

omfatte viktige tiltak og virkemidler av betydning for næringens konkurranseevne. Skog 22-strategien er utarbeidet av en strategigruppe bestående av representanter fra næringen, fra forskning – og utdanningsmiljøene og fra myndighetene. Representantene er utnevnt av Landbruks – og matdepartementet. Skog 22 føyer seg inn i rekken av nasjonale strategier for ulike næringer. Energi 21 og Bygg 21 er eksempler på andre nasjonale strategier som skal fremme verdiskaping og bærekraftig samfunnsutvikling. I en tid med sviktende oljeinntekter er det avgjørende at Regjeringen sørger for konkurransedyktige rammevilkår for fastlandsindustrien.

Fornybare ressurser må tas i bruk for å løse klimautfordringene. Skal man lykkes, må næringslivet ha like eller bedre konkurransevilkår enn våre konkurrenter. Samtidig må treindustrien og næringen selv ta det største ansvaret for å utvikle nye produkter og løsninger etter stadig skiftene behov i markedet. Bedriftene må øke graden av spesialisering og industrialisering for å kompensere for et særnorsk kostnadsnivå. Skal bedriftene evne nødvendig omstilling, er det helt avgjørende at rammebetingelser knyttet til samferdsel, skatt og avgifter, kompetanseutvikling og forskning er minst like gode, som hos våre konkurrenter.

Klima – og miljøutfordringene kan ikke løses av markedet alene. Samfunnet er avhengig av politikere som tar ansvar og skaper nye markeder basert på fornybare ressurser. Dette må primært skje gjennom bruk av lover og forskrifter. Næringen må selv peke på hvilke rammebetingelser som skal prioriteres og hvilke behov næringen til enhver tid har. Men, det er kun Regjeringen og Stortinget som kan sørge for å vedta en poltikk som gir nødvendig bærekraft for næringen. På dette grunnlag har Treindustrien og Treforedlingsindustrien anmodet Statsråd Sylvi Listhaug om å ta ansvar for en oppfølging av Skog 22. Dette på lik linje med at andre ansvarlige departementer følger opp andre ulike nasjonale strategier. Bygg21 får snart nytt programstyre som skal lede oppfølgingsarbeidet, og Direktoratet for byggekvalitet (DIBK) er ansvarlig myndighetsinstans.

Oppfølgingen av Bygg 21 finansieres av Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Egne prosjekter knyttet til Bygg 21 er tenkt finansiert av Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Skog 22 strategien vil foreslå en rekke tiltak som vil involvere flere departementer. Trebasert industri forventer at Statsråden utviser politisk lederskap og sørger for koordinering mellom ulike departementer. Strategigruppen som har utarbeidet Skog 22 strategien, består av næringspolitiske organisasjoner, Statskog, skogeierorganisasjoner, landbruksorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, arbeidstakerorganisasjoner, forskningsinstitutter og direktorat. Treindustrien har som formål å jobbe med næringspolitikk for å fremme medlemsbedriftenes interesser. Flere av organisasjonene som har deltatt i strategiprosessen, er nøytrale og har ikke næringspolitikk som sine formål.

For å sette Skog 22 strategien ut i livet, er det behov for en koordinert innsats og oppfølging. Dette er det kun Landbruk – og matdepartementet som bestiller som kan ta ansvar for. Næringen vil med den største selvfølge sette dagsorden og prioritere sine behov. Dette tilligger kun næringsaktørene å definere. Hvordan de næringspolitiske organisasjonene velger å samarbeide å følge opp Skog 22, er opp til dem. Det har over tid vært utviklet et samarbeid i verdikjeden skog og tre, Verdikjedesamarbeidet. Deltakere i dette samarbeidet er Treindustrien, Treforedlingsindustrien, Maskin entreprenørenes forening, LO, Fellesforbundet, Norsk Bioenergiforening, Skogeierforbundet, og Norskog. Disse organisasjonene samarbeider næringspolitisk basert på de ressursene som finnes i den enkelte organisasjon. Dette er et effektivt samarbeid uten noen ekstra kostander for medlemmene. Prinsippene for samarbeid er konsensus. Verdikjeden skog og tre vil ta et ansvar for å følge opp Skog 22. Dette helt uavhengig av hvilke rolle Statsråden velger for å følge opp egen bestilling. Treindustrien har all grunn til å forvente at Sylvi Listhaug vil følge opp Skog 22 strategien som hun selv har bestilt. Dette følger både av Regjeringsplattformen og av Statsrådens positive engasjement for skognæringen.

Rapporten kan ikke overlates til å bli fulgt opp av en næring som ikke kan påvirke egne rammebetingelser. Det er derfor et politisk ansvar å følge opp rapporten og sørge for betingelser som gir resultater for den næringen. For at skognæringen skal kunne ha en fremtid og utvikle den selv, må statsråden utvise politisk handlekraft og sørge for konkurransedyktige rammebetingelser.