Statssekretær Bård Hoksrud lover mindre bompenger.

Hoksrud  lover 10 prosent mindre bompenger

I løpet av året blir antall bompengeselskaper mellom tre og fem i stedet for de rundt 50 som er i dag, og statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet lover minimum 10 prosent billigere bompasseringer.

- Dette er et forsiktig anslag. Sannsynligvis blir reduksjonen enda større, sier Hoksrud til Byggeindustrien etter at han holdt første foredrag under anleggsbransjetreffet Arctic Entrepreneur på Gardermoen i dag.

Rentekompensasjon

Ifølge Hoksrud utgjør bare rente- og innkrevingskostnadene til bompengeselskapene rundt 20 prosent av bompengeprisen i dag.

- Bare med rentekompensasjonen kan bompasseringene bli 10 prosent rimeligere. Derfor tror jeg reduksjonen vil bli større, sier Hoksrud.

Veibygging dobbelt så dyrt

Han beklager at kostnadene til bilistene har økt kraftig med åpningen av nye veiprosjekter.

- Dessverre har det for veldig mange blitt dyrere å kjøre bil. Det er bare Frp som ikke vil ha bompenger, så vi må rette oss etter flertallet på Stortinget.

Hoksrud påpekte at det har blitt mye dyrere å bygge veier enn for bare noen år siden.

- Det er også noe av årsaken til bompengefinansieringen. I dag får vi bare halvparten så mye vei som det vi gjorde for 10 år siden for samme pengesum, sa statssekretæren.

-Reformenes år

Han la også stor vekt på at planleggingstiden for nye veiprosjekter må ned.

- Et eksempel på hvor galt det kan gå, er kommunekrangelen rundt E6-byggingen langs Mjøsa. Når to kommuner krangler i 11,5 år om hvor veien skal gå, så sier det seg selv at det er noe som ikke stemmer. Derfor går vi inn for statlig styring av planleggingen av hovedferdselsårene, sa Hoksrud.

Han snakket også om 2015 som et år for reformer.

-Regjeringen har opprettet et infrastrukturfond som allerede har nådd 70 milliarder kroner, et eget veiselskap, en jernbanereform, en nasjonal havnestrategi, kortere planleggingstid, bompengereformen og en Transnova/Enova-reform. Vi må ta igjen vedlikeholdsetterslepet på veinettet, og på riksveinettet vil dette forfallet bli redusert med 750 millioner kroner i år.

Øst-vest

- Hva med hovedferdselsåren mellom Øst- og Vest-Norge, faller valget på E134?

- Øst-vest-utredningen legges frem i morgen. Da får vi se hva Statens vegvesen og Vegdirektoratet mener. Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte om det blir E134, smiler Bård Hoksrud.