Lilleakerveien 20-22, Møller Bil Mustad Nord

Trond Joelson Foto: Trond JoelsonFoto: HENTSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadTrond Joelson Foto: Trond JoelsonTrond Joelson Foto: Trond JoelsonSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadSvanhild BlakstadTrond Joelson Foto: Trond JoelsonSvanhild Blakstad

Det som antagelig er Norges heftigste bilanlegg er bygget midt i trafikkmaskinen over Ring 3 på Lilleaker i Oslo. Med 80.000 passerende biler i døgnet stilte det store krav til SHA og god logistikk.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Næringsbygg – bilforretning og verksted

BTA: Totalt 25.600 kvm fordelt på to bygg. A-bygget 10.300 kvm, B-bygget 15.300 kvm

Byggherre: Fåbro Eiendom

(Mustad Eiendom 50 % og Møller Eiendom Norge 50 %)

Totalentreprenør: HENT

Prosjektledelse: ÅF Advansia

Kontraktsum eks mva:
400 millioner kroner

Arkitekt: Lund Hagem arkitekter

LARK: Bjørbekk og Lindheim

Rådgivere: Byggeteknikk, bruprosjektering, geoteknikk, VA, akustikk, bygningsfysikk og ingeniørgeologi: Norconsult l Elektro: RIE Consult l Brann: Sweco l VVS: ÅF Infrastructure l Byggteknisk prosjektering prefab-elementer: Bright rådgivende ingeniører.

Underentreprenører/leverandører: Elektro: Imtech l Alt av passiv brannsikring og fuging: Norfug l Grunnarbeider: Firing & Thorsen l Sprengning: Gjerden Fjellsikring l Fundamenteringsarbeider: Kynningsrud og Holt Risa l Tømrer: Mesterbygg Sør l Rør: VVS Huset l Betongarbeider: Zucotec l Prefab råbygg: Contiga l Betongsaging: Mimax Asfalt og betong l Oppmåling: Solli & Hoff oppmåling l Betonggulv og gulvavretting: Thunberg l Mur, puss og flis: Stryken og Gulbrandsen l Tak: Loggia l Montering av betongelementer: Loe Elementmontasje l Innredninger: Hoff interiør og håndverk l Himlinger og glassvegger: Acusto l Fasader: Flex fasader l Ventilasjon og automatikk: Bryn Byggklima l Heis: Heisplan l Lagerinnredning: Lager og industrisystemer l Maler: AR Malerteam l Ståldører: Trygve Eliassen l Blikk: Tønsberg blikk og montasje l Lås og beslag: Kaba l Parkett: ABS Parkettgruppen l Stålarbeider: SIAS l Bilvaskemaskin: Washtec Bilvask l Porter: Hørmann l Epoxy: Fredrikstad spesialprosjekt l Gulvbehandling: Gulvblastring l PU-parkerings-
belegg: BetongConsult l Fjernvarme: Oslofjord Varme

Nyttårssaluttene hadde bare såvidt stilnet da Møller Bil Vest kunne åpne dørene til sine nye lokaler for Audi og Volkswagen mandag 5. januar. Dette er et bilanlegg helt utenom det vanlige, hovedsakelig på grunn av beliggenheten kloss inntil og over den sterkt trafikkerte Ring 3, like ved utløpene av Granfosstunnelen som knytter rv. 150 til E18.

Anlegget består av to separate bygg i sirkelform, som huser hvert sitt bilmerke. Bygningskroppene ligger innenfor hver sin avkjøringsrampe på begge sider av Ring 3.

Byggene, på tilsammen 25.000 kvadratmeter og fem etasjer hver, inneholder salgslokaler, verksted og parkeringskjellere for Audi og Volkswagen (A- og B-bygget). Det er også felles kantine og takterrasse i B-bygget. Lokalene er koblet sammen med en bro på 1.200 kvadratmeter, som er bygget over Ringveien og i tillegg utgjør atkomsten til bil-
anlegget.

HENT har vært totalentreprenør, mens byggherre er Fåbro Eiendom AS, som eies i fellesskap av Mustad Eiendom og Møller Bil Eiendom med 50 prosent hver. Den norske arkitekten er Lund Hagem. Det er lagt klare føringer på byggenes fasader og interiør gjennom de tyske designmanualene til Audi og Volkswagen.

Stort bygg- og anleggsprosjekt
Utviklingsdirektør Øyvind Arntsen i Mustad Eiendom forteller at prosjektet er noe av det mest spennende og krevende han har vært med på:

– Dette er ikke bare et byggeprosjekt, men også et gedigent anleggsprosjekt med mange store anleggs-utfordringer. Tomten på ca. 10 dekar er veldig spesiell og har begrenset bruksområde på grunn av trafikken som går rett gjennom, sier han.

Mustad Eiendom har eid tomten i mange år, og det har foreligget en avtale med Statens vegvesen tilbake til 1992 da Granfoss-tunnelen ble bygget om at selskapet har rett til å bebygge tomten.

– I neste byggetrinn, som etter planen starter senere i år, skal vi bygge inn trafikken i betongtunnel og lage park på taket. Vi har også planlagt rundt 280 boliger i punkthus i senere byggetrinn, sier Arntsen.

Mye sprengning
Byggene står i sin helhet på fjell, og det er blitt utført en stor sprengningsjobb på prosjektet. Loddrette fjellskjæringer på 15-20 meter har blitt sprengt inntil eksisterende ramper og tunneler.

– Vi har skutt ut rundt 40.000 kubikkmeter fjell. Det har vært en ganske tøff fjellsikringsjobb, med store spuntkonstruksjoner direkte fundamentert på fjell. I tillegg er det tatt ut 5.000 kubikk kvikkleire og 10.000 kubikk med vanlig leire. I kvikkeleireområdet måtte vi bruke stålkjernepeler og grunnforsterkning i form av betong og kalk, sier prosjektleder Sebastian Nordahl i HENT.

Komplisert trafikkavvikling
Han medgir at det var en komplisert trafikkavviklingsjobb under sprengning og montasje av bru.

– Vi var oppe i seks sprengningssalver daglig i et halvt års tid. Trafikken ble derfor stengt i korte intervaller mellom kl 10-14. Det ville få ringvirkninger på E18 dersom det ikke ble utført presist og sikkert. Vi var faktisk nede i 3,5 minutts stengning på det korteste, sier Nordahl, som gir honnør til Statens vegvesen for smidig samarbeid.

Brua, som binder sammen de to byggene, måtte på plass i løpet av to dager, og begge løpene ble montert på 2 x 18 timer. Det er brukt MOT-bjelker og elementer, samt plasstøpt konstruktivt dekke.

– Det er en prefab-bru, men hele bærekonstruksjonen ligger i plasstøpte bjelker og dragere. Det er den eneste måten å løse montasje av bru over en så sterkt trafikkert vei som det er snakk om her, sier Nordahl. Han påpeker at det har vært en gedigen betongjobb, med 60-70.000 timeverk i betongarbeid.

Krevende logistikk
Logistikken inn til byggene har også vært svært krevende, med tre store tårnkraner på byggeplassen.

– Det var meget strenge krav i forhold til kranbruk. Kun enkelte områder var godkjent for kranføreren å løfte over, på grunn av trafikken på ringveien og atkomsten til de to byggene via den nye brua som knytter dem sammen, sier Nordahl.

Han forteller at spesielt i tiden før brua var ferdig, var det utfordrende å få logistikken til å gå opp, særlig på Audi-bygget. Entreprenøren måtte blant annet bygge om flere av- og påkjøringsramper.

Komplisert statikk
– Det som gjør byggene utfordrende rent statisk, er formen på dem – samt brua, i tillegg til at det er planlagt og lagt til rette for fremtidig oppfylling. Dette ga en komplisert statisk situasjon på råbygg og betong. For å få det til har vi måttet plasstøpe mye, sier Nordahl.

Mesteparten av utfordringer på prosjektet var både byggherre og entreprenør forberedt på:

– Vi visste på forhånd at det var dårlig fjell, og det ble håndtert med sømboring og forsiktig sprengning, sier Mustads utviklingsdirektør, som er svært godt fornøyd med hvordan HENT og deres samarbeidspartnere har løst oppdraget.

– Vi forsto allerede da vi så tilbudet at entreprenøren hadde skjønt hva som var utfordringene med prosjektet. De hadde satt sammen folk med kompetanse både innen anlegg og bygg, noe som har vært avgjørende for at dette ble et godt prosjekt, sier Arntsen.

Byggherres prosjektleder har vært ÅF Advansia.

– De har vært meget løsningsorienterte, og det har vært et viktig premiss for at vi ble ferdige i tide, sier HENTs prosjektleder, som synes det har fungert veldig bra å gå i tospann med den innleide byggeledelsen.

Sikkerhet
Både entreprenør og byggherre har brukt mye tid på å skaffe kontroll og jobbe forebyggende med sikkerheten.

– Det har vært veldig trangt på byggeplassen, derfor har vi omtrent ikke hatt rigg på området. Det er en tøff plassering som krever mye koordinering og at man er veldig tydelig på hva som gjelder. Vi har sørget for at det ikke har vært til å misforstå og har kjørt en nulltoleranse-linje, sier Nordahl, og får honnør fra Mustads prosjektdirektør:

– Det er all grunn til å rose prosjektledelsen for å ha hatt en tydelighet på HMS, som vi savner i enkelte andre prosjekter. Den tette oppfølgingen av sikkerheten, med gode systemer og villighet til å følge opp i praksis har vært et vesentlig suksesskriterium, sier Arntsen.

Han opplyser at dette er ett av prosjektene som har hatt flest RUH-er (innraportering av av uønskede hendelser), og at det er blitt laget sikker jobbanalyse (SJA) alle nødvendige elementer uten at Mustad Eiendom har måttet etterspørre dette.

Omfattende leietakerendringer
Da kontrakten ble undertegnet mellom byggherre og entreprenør, var kun én av brukerne på plass, Volkswagen. Dette medførte en god del endringer underveis.

– I dag vil bilforretninger ha et sterkt merkesignal knyttet til bygget. Det ble ganske omfattende leietakertilpasninger både på innredning og fasader, spesielt på Audi-bygget, sier Mustad-direktøren.

Han forklarer det med de tyske designmanualene, som er veldig tydelige hvordan lokalene skal se ut både utvendig og innendørs. Dette gjelder ikke minst fasader og belysning. Begge byggene er hundre prosent utstyrt med LED-belysning.

LED-belysningen sammen med svært gode isolasjonstekniske løsninger og et mindre solcelleanlegg er med på å bidra til at begge byggene oppfyller kravene til energiklasse A, på tross av at de varmes opp via fjernvarme.

Byggenes konstruksjon
Bærekonstruksjonen består av prefabrikerte betongsøyler og bjelker, plasstøpte betongvegger, ramper og deler av dekkene. Resterende dekkekonstruksjoner er hulldekker med konstruktive påstøper. Deler av yttervegg på Audi-bygget fungerer også som landkarvegg til brua.

I byggene er det utstrakt bruk av klotoideformede vegger. Dette går på tvers av de tyske designmanualene, hvor det er mye rette vegger. Arntsen forklarer det slik:

– De ytre faktorene og måten tomten er utnyttet på har gjort det krevende å ha standardløsninger. Likevel har arkitekten Lund Hagem løst dette på en utmerket måte og greid å være tro mot mye av intensjonen i designmanualen, sier Arntsen.

I begge bygg er det desentraliserte ventilasjonsanlegg. Kjøling og oppvarming skjer via fjernvarmeanlegg.

Fasader og tak
Byggene har lik oppbygning av fasader. Det er plasstøpte vegger, påmontert sandwichelementer i de nedre etasjer. Disse vil senere tildekkes av ny kulvert.

På A-bygget består fasadene av aluminiumsplater, Hexagonal honey-comb, etter konsept fra Audi i Tyskland. I tillegg er det store glassflater i systemglass samt solavskjerming. På B-bygget består fasadene av sinuskorrigert og perforerte aluminiumsplater, systemglass og solavskjerming.

Det er lagt sedumtak på begge bygg, og avkast på takene er også bygget inn med sedum. Sedumtaket har en fordrøyningseffekt og kan magasinere opptil 11 liter vann pr kvadratmeter. På B-bygget er det takterrasse utenfor kantinen. Over kantinen er det benyttet lettakkonstruksjon.


Flere prosjekter