Mandal vgs

Gjennom godt samspill kunne Mandal videregående skole overleveres et halvt år før planlagt.

Fakta

Sted: Mandal

Prosjekttype: Totalentreprise

Entreprisekostnad eks mva:
136 millioner kroner

Bruttoareal: 6.300 kvm nybygg

Byggherre:
Vest-Agder Fylkeskommune

Totalentreprenør og prosjekteringsledelse:
BRG Entreprenør

Teknisk byggherreombud:
Faveo Prosjektledelse

Prosjektledelse: Prosjektgruppen

Arkitekt og landskapsarkitekt: Trollvegg

Interiørarkitekt: VAF

Rådgivere: RI-B: Dagfinn Skaar l RI-V: Norconsult l RI-E: Asplan Viak l RI-Akustikk: Sinus l RI-Brann: Rambøll

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Landmåler Sør l Grunnarbeider og sprenging: Transport og Anlegg l Anleggs-
gartner: Terje Håland l Betong, forskaling, tømrer, armering: BRG Entreprenør l Betongelementer: Nor Element l Gulvstøp: BRG/Egeland Gulvstøp l Stålkonstruksjoner og smedarbeider: Søgne Stål l Isolasjon: Glava l Glass- og alu.arbeider, ytterdører: Tore Andersen l Maler og gulvlegger: MJA l Flis-, mur- og pussarbeid: Arnt Kristensen l Himlinger: GHV l Blikkenslager: Paul J. Loland l Rørlegger og ventilasjon: Oras l Elektro og SD-anlegg: Elektro Sør l Branntetting/fuging: Thermax l Lås og beslag: Norlock l Solavskjerming: Systembygg l Porter og gjerder: Crawford l Innerdører: Nordic l Heiser: HK Service l Stillas- og maskinutleie: Mandal Stilasutleie l Asfalt: Skanska l Byggevarer: Neumann Bygg Mandal l Tak: Byggpartner Sør l Fliser: Norfloor Kristiansand

Når nye Mandal videre-gående skole nå står ferdig, har byggherre Vest-Agder fylkeskommune fått en bygningsmasse med fokus på både energieffektivitet og læringsmiljø.

– I samspill med byggherren bestemte vi oss for å rive og bygge nytt, i stedet for å skulle renovere det gamle for å nå passivhusstandard. I tillegg fluktet ikke det eksisterende gulvet i lærerbygget med de andre byggene og det var flere uhensiktsmessige søyler i rommene. Nå har de i stedet fått et helt nytt og søylefritt bygg på samme nivå som resten, og vi kunne sentralisere de tekniske anleggene i stedet for å ha to, sier prosjektleder Jan Ludvik Ilebekk i BRG Entreprenør AS.

– Dette prosjektet viser hvor mye bra som kan skje når entreprenøren blir koblet inn tidlig. Vi har blant annet fått kortet ned byggetiden med et halvt år, legger han til.

BRGs totalentreprise består av både nybygg og renovering. Totalt er det fra januar 2013 til sommeren 2014 bygget 6.300 nye kvadratmetere og renovert rundt 1.900 kvadratmetere.

Frem til jul i 2014 ble utomhusarbeidene og mindre arbeider fullført. Det er gjort store endringer etter at BRG vant anbudsrunden. Den største endringen var at læreradmini-strasjonsbygget på 1.300 kvadratmeter ble bygget nytt.

Skole i drift
En kjent utfordring i skole-prosjekter er at de gjerne er i drift under byggeprosjektet. Da gjelder det å ha god kommunikasjon og å finne gode løsninger, slik at både skolehverdag og byggeprosjekt kan fungere side ved side.

– Det har gått veldig bra. Vi fikk sperret godt av slik at verken elever eller lærere hadde noen veier inn på prosjektet. En annen av de gode løsningene vi fant i fellesskap, var å sette opp en brakkerigg for lærerne på utsiden. Dermed kunne de jobbe i fred, samtidig som vi kunne kjøre på med alle byggene samtidig, sier prosjektleder Ilebekk.

Energitiltak utover passivhuskrav
De nye byggene holder passivhusstandard. På enkelte områder er det også gjort energisparetiltak utover passivhuskravene. Kravet til lufttetthet er 0,6 luftutskiftninger i timen ved 50 Pa tykkdifferanse over klimaskjermen. Ved testing oppnådde de en utskiftning på 0,43. Andre tiltak er varmegjenvinning fra sveiseavsug i yrkesfag-bygget og konvertering til fornybar oppvarmingsløsning til eksisterende bygninger.

– Varmegjenvinning fra prosessrelaterte installasjoner er ikke noe krav iht. passivhusstandarden, men det kan gi store energi-besparelser. En utfordring har vært å få et balansert system hvor grunnventilasjonen og sveiseavsuget er koordinert, samtidig som all tilført friskluft enten forvarmes fra sveiseavsuget eller normalavtrekket. Med kreativitet og nytenking fra Kai Jørgenvåg i Oras, så er dette blitt løst på en meget god måte, forteller sivilingeniør Tor André Monan i Norconsult.

Alle nybygg over 500 kvm har krav til at minst 60 prosent av varmeforsyningen skal kunne dekkes av annen energiforsyning enn elektrisitet eller fossilt brensel. Mandal VGS skulle bare ha én energisentral, så da var det naturlig at dette kravet også skulle gjelde for eksisterende del av skolen.

Ved skolen var det et høytemperatur varmeanlegg (80/60 °C) som ble varmet ved hjelp av el- og oljekjeler. I dag er det et lav-
temperatur varmeanlegg (60/40 °C) basert på luft/vann varme-pumper, lavtemperatur fjernvarme (maks 60 °C) fra kommunalt varmepumpeanlegg) og el-kjeler i back-up/som spisslast. Ombygging av energisentralen samt infrastruktur fra sentralen til skolen måtte, på grunn av planlagt fremdrift, skje på vinterstid. Takket være litt hjelp fra et snilt sørlandsklima og iherdig innsats fra entreprenørene i skolens vinterferie, ble dette gjennomført uten at det påvirket skolens drift.

Alt i LED
Nybyggene er direkte fundamentert, og oppført i plasstøpt betong og hulldekker. Det er oppført tre nye heiser, og i det hele tatt har det vært stort fokus på universell utforming etter NS-11001. Fasadekledningen er vedlikeholdsfri i teglstein og glass, samt noe ubehandlet betong. Spesielt er betongen synlig på «auditorie-klossen» som bryter glassfasaden. Innvendig er det stort sett brukt tradisjonelle gipsvegger, belegg på gulv og systemhimlinger i taket. All belysning i de nye byggene er energieffektive LED-pærer.

Godt samarbeidsklima

Det har ikke vært noen skader i prosjektet, og i HMS-arbeidet har det vært stort fokus på transporten til og fra byggeplassen. Veien går nemlig forbi både barne- og ungdomsskoler.

Prosjektlederen forteller ellers om et vellykket prosjekt for alle parter, og skryter av både byggherren og flere av underleveran-dørene.

Brukerne er også fornøyde.

– Vi er veldig glade for at vi i ett jafs har fått gjort ferdig alt som trengtes av oppgraderinger av byggene våre. Vi har fått flotte lokaler til de viktige yrkesfagene, hvor vi også har investert i nytt utstyr. At det som en gang var elleve bygg nå henger sammen med kun to innganger, gjør at vi kan utvikle en enda større fellesskapsfølelse på skolen vår, forteller rektor Oddvar Haaland.

– Vi må spesielt berømme BRG som har hatt vanvittig gode ledere,

og har funnet gode løsninger for hvordan byggingen burde foregå mens skolen har vært i drift, avslutter rektoren.


Flere prosjekter