Trondheim hovedbrannstasjon

Trondheim har opp gjennom årene opplevd flere store branner. Med sin kraftige vekst har byen og nabokommunene hatt behov for en helt ny brannvernsturktur. Det har de nå fått.

Fakta

Sted: Sluppen, Trondheim

Prosjekttype: Brannstasjon

Bruttoareal: Ca. 7.000 kvm

Byggherre: Trondheim kommune

Samlet pris fire brannstasjoner:
Ca. 600 millioner kroner

Totalentreprenør: Skanska (bygg) og Søbstad (grunnarb. og utearealer). Prosjektledelse byggherre: Optiman

ARK: LINK arkitektur

LARK: Søbstad

Rådgivere: Byggteknikk, lyd/akustikk, geoteknikk, røranlegg, landskap og miljøgeologi: Multiconsult l Brann: Sweco

Underentreprenører/leverandører: Rigg og drift: UCO l Avfallshåndtering: Norsk Gjenvinning l Stikningsarbeider: Nidaros oppmåling l Kraner: Sarens kraner l Prefab hulldekker: Contiga l Stål: Skanska Stålfabrikken l Smedarbeider: Rustfrieksperten l Hardbetong: Gulvbetong l Heiser: HK-Service l Glass/Alu: R. Daaland l Taktekker: Protan l Branntetting og -isolering: Firesafe l Stillas: Stillcom l Rør: K. Lund l Elektro: Elpro l Ventilasjon: GK Norge l Lås og beslag: Trioving l Maling: Talseth & Husby l Kjerneboring: Skaget betongsaging l Solavskjerming: Vental l Ståldører: Hovin bygg & agentur l Kjøkken: Studio Sigdal l Porter: Hørmann l Flis: Bugge l Taktekking: Icopal Tak l Parkettgulv: Bo Andren l Skap: SSG l Byggvask: NRS l Byggevarer: Maxbo l Betong: Norbetong l Grunnisolasjon: Vartdal plast l Vemohylser: Hansmark l Trelast: Kjeldstad l Vinduer: NorDan l Dører: Nordic l Listverk: O. Olsen l Innv. glass: Bosvik

Dagen da ordfører Rita Ottervik (Ap) skulle åpne den nye brannstasjonen på Sluppen like sør for Trondheim sentrum, opplevde byen nok en brann. Brannfolkene hadde knapt kommet seg ut av utryknings-habitten etter en dramatisk brann i en av byens mer kjente ølbuler, Kieglekroa med Hotel Prinsen som umiddelbar nabo, før snoren skulle klippes, og den nye hovedbrannstasjonen erklæres for åpen. Da hadde brannvesenet i Trondheim bak seg noen av de mest hektiske og dramatiske døgn på flere år med tre stor-
branner på tre dager.

Det er ikke bare hovedbrann-stasjonen som er ny. I september 2012 ble en ny brannstasjon på Sandmoen, helt sør i Trondheim, åpnet. Sommeren 2013 måtte ordfører Ottervik igjen fram med saksen for å klippe båndet til den nye brann-stasjonen på Ranheim som skal betjene de østlige bydeler samt deler av Malvik kommune. I april legges siste hånd på verket. Da blir en helt ny sentrum brannstasjon på Trondheim havn, nærmere bestemt på Nyhamna, tatt i bruk. Den skal ved siden av vanlig brannberedskap også ha ansvaret for sjø- og dykkertjenesten til Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS som er det offisielle navnet på organisasjonen. Da har det gått elleve år siden Trondheimpolitikerne begynte å tenke nytt om brann-beredskapen.

Brannvekker
Det hele startet med en dramatisk storbrann i Nordregate, en av Trondheims mest kjente paradegater, i desember i 2004. Den viste at brannberedskapen var kritisk. I tillegg vokste folketallet i byen kraftig med de økte krav til brannberedskap det stiller. Etter årevis med utredninger og diskusjoner vedtok Trondheim bystyre i 2008 at byen skulle få et helt nytt brannvern basert på fire nye brann-stasjoner som hver skulle få sine spesialfunksjoner.

Det ble tidlig bestemt at kommunen ville se etablering og bygging av de fire anleggene under ett, som ett, stort byggeprosjekt.

Arkitektkonkurranse
LINK arkitektur vant den utlyste arkitektkonkurransen der fem arkitektfirma ble innbudt til å delta. LINK hadde fra før levert tegninger til fem brannstasjoner, og hadde dermed god kjennskap til de spesielle bygningsmessige krav som stilles til den slags bygninger. Før selve anbudsprosessen ble satt i gang, gjennom-
førte kommunen et forprosjekt der arkitekt og bruker (brann-vesenet) var aktivt med. Det ble tidlig bestemt at alle fire brannstasjonene skulle være med i det samme anbudet, og at anbudene skulle deles i to: Ett for selve byggene, og ett for grunnarbeid og utearealer.

Byggingen av den første stasjonen som var Sandmoen, startet vinteren 2011, og på Ranheim kom man i gang året etter. Grunnarbeidene på hovedstasjonen startet i oktober 2012, og byggearbeidene et halvår senere. Etter halvannet års byggetid kunne overleveringen skje 1. oktober i fjor – det i henhold til tidsplan. Én måned senere var også alt utearbeid unnagjort.

Entreprenørvalget
Åtte entreprenørfirma ble invitert til å levere inn anbud på de fire brannstasjonene. Valget falt på Skanska når det gjelder bygg og Søbstad AS for grunnarbeid, tomteopparbeidelse og utearbeid. Skanska hadde noe erfaring med å bygge brannstasjoner etter at de i 2008 bygde den nye brannstasjonen i Bergen, men oppdraget i Trondheim var likevel av en helt annen karakter i følge region-direktør Trond Krogstadmo.

Utbyggingen av de fire brannstasjonene med grunnerverv, bygg og alt teknisk utstyr som trengs, kommer på ca. 600 millioner kroner, inklusive merverdiavgift. Skanskas kontrakt er på 270 millioner kroner. Den er økt noe underveis, ikke minst som følge av oppgradering fra Tek07 til Tek10-krav. Totalt er det bygd over 14.000 kvm, hvorav hovedbrannstasjonen alene sammen med den nye 110-sentralen som ligger vegg-i-vegg med hovedbrann-stasjonen, utgjør halvparten.

Tre funksjoner
Hovedbrannstasjonen på Sluppen kan deles i tre. Lengst sør skal den nye 110-sentralen for Sør-Trøndelag holde til. Det bygget, som har noen andre eiere enn hovedbrannstasjonen – blant annet flere kommuner som medeiere – står ferdig til bruk i februar. De to anleggene vil ha et nært samarbeid, men har noe ulike funksjoner.

Selve hovedbrannstasjonen er grovt sett inndelt i to deler. Brannstasjonen med sine store garasjeporter er plassert bak kontor- og administrasjonsfløyen som har fasade mot nord og Trondheim sentrum. På østsiden går E6 ut av Trondheim med all sin trafikk døgnet rundt, mens Nidelven og den trafikkmessig plagsomme Sluppen bru danner vestsiden av det store bygget.

Brannstasjonen har elleve porter der brannbilene står opp-
marsjert. Med bildørene åpne, klare til utrykning. Utrykningstiden er satt til ett minutt fra alarmen går til den første bilen er ute av porten. Innenfor selve garasjen er det satt av stor plass til vask av folk og utstyr. Her er det også verksteder for biler, slanger og det branntekniske utstyret. I vaskehallen for bilene er det hele ti meter opp til himlingen for at også brannstigene skal kunne rengjøres skikkelig.

I andre etasje i utrykningsavdelingen er det soverom for de brannfolkene som til en hver tid er på vakt. Her er det også anlagt en ny gymsal og eget treningsstudio. I tredje og øverste etasje er det kantine og oppholdsrom for de som er på vakt. På toppen er det bygd en rappeleringsvegg som er ment som treningsarena for de som må bruke tau i bratte omgivelser. Der er det også en stor uteterrasse.

Kontorfløyen er på tre etasjer med en samlet grunnflate på 1.400 kvm. I første etasje finner vi beredskapsavdelingen og verkstedfolk, mens det er ekspedisjon og kontor for ledelse og administrasjon i andre etasje. Her er det også en rekke møterom oppkalt etter navnet på de kommuner som hovedbrannstasjonen har ansvaret for. I tredje etasje i kontorbygget holder det mannskapet til som arbeider for å forebygge brann. Også her er det en del møterom.

Brannbygg i tre
Prosjektleder Ståle Leistad i konsulentfirmaet Optiman Prosjekt-ledelse, som er prosjektleder for byggherren, opplyser til Bygge-industrien at Trondheim kommune har hatt stort fokus på bruk av tre i prosjektet. Kunstneren Edit Lundebrekke har vært utøvende kunstner ved brannstasjonene. Det kunstneriske uttrykket er integrert i fasadene og utført i samarbeid med LINK arkitektur. Hver stasjon har fått sin karakteristiske farge, og fasadene er formgitt med felter med lys- og skyggevirkning med stående og liggende spiler. På Sluppen er fargen oransje.

Entreprenørbedriften Søbstad AS inngikk i november i 2010 kontrakt med byggherren Trondheim kommune om alt grunn-arbeid med masseflytting og opparbeidelse av alle utearealer for tre av de fire nye brannstasjonene. Det gjelder de tre første, Sandmoen, Ranheim og nå sist hovedbrannstasjonen på Sluppen. Kontraktsummen for denne totalentreprisen var på 65 millioner kroner inklusive merverdiavgift.

På Sluppen gravde Søbstad ut nærmere 20.000 kubikkmeter masse, nok til 2.000 lastebillass. Det meste var leire som det er mye av i områdene rundt Trondheim. Grunnarbeidet for den nye hovedbrannstasjonen tok til i oktober 2012, og var avsluttet et halvår senere. I tillegg til kontrakten med Trondheim kommune, hadde også Søbstad en mindre kontrakt med hoved-entreprenøren, Skanska.

Selve byggearbeidene kunne ta til våren 2013. Bygget består av plasstøpte fundamenter og kjellervegger. Bærekonstruksjonene er av brannisolert stål fra Skanskas egen fabrikk på Øysand i Melhus samt ferdigproduserte hulldekker fra Contiga.

Gulvene i bilhallene består av hardbetong som skal tåle tunge brannbiler med kjetting som man trenger vinterstid. Innvendig er det malte gipsplater og eikepanel på mange av rommene. Brannfolk krever mye skapplass slik at det er en mengde skap av ulike slag i en rekke rom, både i verksted og oppholdsrom.

Isolering og energibruk etter Tek10-standard innebærer god isolasjon i yttervegger. Det er lagt spesielt stor vekt på lydisolasjon, ikke minst mot den sterkt trafikkerte E6. Så god er denne isolasjonen at biltrafikken som dundrer forbi, knapt høres.

Byggherre, Trondheim kommune, konsulentselskapet Optiman, LINK arkitektur, og entreprenør Skanska sier seg meget godt fornøyd med det samarbeidet de har hatt med brannvesenet gjennom den over fire år lange byggeprosessen. Regiondirektør Trond Krogstadmo i Skanska sier til Byggeindustrien at dette har vært svært viktig og interessant oppdrag.


Flere prosjekter