Må bli stopp for nye veier gjennom tettsteder

Regjeringen sendte like før jul et brev til Statens vegvesen der det heter at hovedregelen skal være at alle nye veier skal bygges uten rundkjøringer og ikke minst at veier i størst mulig grad skal bygges utenom byer og tettsteder. Vi får håpe dette blir fulgt godt opp.

Undertegnede kjørte søndag ettermiddag den nye flotte rv 7 fra Ørgenvika til Sokna i Ringerike. Snarveien som åpnet i sommer er blitt en virkelig fornøyelse for alle som kjører denne strekingen. Man sparer rundt 20 minutter i forhold til den gamle veien om Noresund. Men moroa stopper når man nærmer seg Sokna. Her klarte lokale krefter å insistere på at den nye veien skulle gå gjennom Sokna sentrum, i en såkalt miljøgate med 40 km/t fartsgrense og fartshumper.

Miljøgaten starter med en rundkjøring fra vest. Dette medfører selvsagt store trafikale problemer. Gårsdagen var ingen stor utfartsdag, foruten at det var åpen dag i landets alpinanlegg, såtrafikken var nok noe utenom normalen. Men køen begynte et godt stykke før man kom til rundkjøringen som starter miljøgaten. Rundkjøringen fungerte som en skikkelig flaskehals mellom gamle og nye rv 7. Deretter gikk det i sneglefart gjennom Sokna sentrum. Å ha en forurensende saktegående kø gjennom Sokna skulle vi tro ikke er noe innbyggerne i bygden ønsket. Men slik er det altså blitt – og de eneste som gleder seg er nok de lokale næringsdrivende.

Det er selvsagt helt meningsløst at det skal være slik. Her har man altså brukt 1,7 milliarder kroner på en 16,3 km lang streking som ender i en flaskehals. Dette kunne med letthet ha vært unngått. Man burde selvsagt bygd den nye veien utenom Sokna og spart tettstedet for den store trafikkbelastningen – og gitt bilistene og tungtrafikken en langt mer effektiv kjørerute. Å bygge opp Sokna med en ny miljøgate var heller ikke billig - selv om også å bygge veien utenom tettstedet ville kostet penger.

Dette er ikke det eneste eksempelet som finnes med denne typen utfordringer, men regjeringen har tidligere uttalt at dette skulle bli det siste prosjektet der man legger en ny hovedvei gjennom et tettsted på denne måten. Det får vi virkelig håpe de klarer å gjennomføre. All fornuft tilsier at dette må unngås.

Vi regner med at Statens vegvesen også deler de fleste av disse innspillene. Når det gjelder bruken av rundkjøringer er dette omdiskutert. Det bør selvsagt i størst mulig grad unngås, men vil i visse hensyn av alle praktiske årsaker være enklere å gjennomføre enn andre typer kryss.

Uansett vil det at regjeringen og Samferdselsdepartementet legger press på disse utfordringene gjøre at ting kan endre seg og at vi kan bygge mer trafikkeffektivt.

Det skal bli interessant å se hvordan Sokna sentrum skal takle de virkelig store utfartsdagene med vinterferie og påske. Da skal nok gaten virkelig få prøvd seg – og for ikke å snakke om mange utålmodige passasjerer i baksetene på ferieklare biler.