Stemningen var atskillig bedre da kontrakten ble undertegnet sommeren 2010. Fra venstre: Adm. direktør Mona Mortensen i Repstad Anlegg, regionveisjef Andreas Setsaas i Statens vegvesen og norsk NCC-sjef Håkon Tjomsland som den gang var leder for NCC Anlegg.

NCC/Repstad krangler med Vegvesenet om sluttoppgjør

Det krangles om sluttoppgjøret etter bygging av Vågsbygdveien. Det skal være snakk om flere titalls millioner. Uenigheten kan havne i rettsapparatet.

Veianlegget på totalt 2,4 kilometer ny firefelts vei inkludert 3,2 kilometer med tunneler ble formelt åpnet sist sommer. Kontrakten var opprinnelig på 595 millioner kroner. Fortsatt er imidlertid Statens vegvesen og entreprenørene representert ved arbeidsfellesskapet NCC/Repstad Anlegg uenige om sluttoppgjøret.

– Mange millioner

– Det tar tid å drøfte sakene vi er uenige om. Vi håper å komme i havn i løpet av de nærmeste månedene, opplyser prosjektleder Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen overfor Fædrelandsvennen.

Han kan ikke gå ut med nøyaktig sum på omtvistet beløp siden partene er i forhandlinger. Men han kan fortelle at det er snakk om relativt mange millioner.

– Snakkes igjennom

Administrerende direktør Mona Mortensen i Repstad Anlegg har ikke lyst til å si noe om forhandlingene.

– Når det leveres et sluttoppgjør, er vi ikke bestandig enige. Det er alltid noe som skal diskuteres. Vi må komme frem til en løsning og snakke oss gjennom dette, sier hun til avisen og avslår å si noe om summen det er uenighet om.

– Ikke uventet

– Dette er et stort komplekst prosjekt. Vi kommer til å overskride styringsrammen. At sluttoppgjøret ikke skulle bli enkelt, var ikke uventet, kommenterer distriktssjef Knut Liavaag hos NCC.

På spørsmål fra avisen om tvisten kan havne i rettsvesenet, svarer SVs prosjektleder Berg-Thomassen: – Det vil tiden vise. En del av dette dreier seg om saker av prinsipiell karakter.

Fædrelandsvennen konstaterer at sluttsummen for prosjektet ennå ikke er klar, og at tallene i bestefall blir klare til sommeren.