Alle må kjenne på utbyggingsansvaret

Enkelte estimater sier at vi i 2040 vil være hele sju millioner innbyggere i Norge, og vi har nå den største folkeveksten i Europa. For å kunne ta unna denne kraftige veksten, som i hovedsak skjer i og rundt de store byene og regionsentrene, må det bygges tettere og høyere enn hva vi er vant med i dag. Da er det også viktig at både byene og nabokommunene er klare for å tenke nytt og bidra til en slik utvikling.

12. oktober 2014 åpnet den nye Kolsåsbanen fra Oslo til Bærum. Dette prosjektet, til en kostnad på over to milliarder kroner, gir mange i Bærum mulighet til å komme seg enkelt på jobb i Oslo og vice versa. Men med slike store offentlige utbygginger følger det også et ansvar. Mange mener at Bærum løper fra dette ansvaret. I tiden fremover blir det helt nødvending å samle utbyggingen av nye boligområder langs eksiterende og nye kollektivknutepunkter. Om ikke det legges opp til et godt fungerende bo og kollektivtilbud i og rundt de store byene, vil det i disse områdene bli lite gode boområder – og det vil ikke være mulig å skape gode vekstmiljøer. At Bærum nå derfor sier nei til mer enn noen relativt få boliger som ligger inne i planene rundt Kolsåsbanen så langt – er et stort problem – noe mange nå begynner å irritere seg kraftig over. Når man har fått bygd ut Kolsåsbanen med offentlige midler må man kunne forvente at dette følges opp med en boligfortetting langs denne banen. Det er plass nok til flere større utbygginger, men dette er tydeligvis ikke noe de folkevalgte i Bærum ønsker. Slik kan vi ikke ha det. Det må ikke bli slik at det er alle andre som får ta hånd om veksten.

Blant de som peker på at dette er uheldig finner vi for eksempel byutviklingsbyråd i Oslo, Bård Folke Fredriksen. Han er lite fornøyd med at partifellene lenger vest ikke ønsker å ta mer av boligansvaret. Jonas Gahr Støre er også klar på at om staten i sterkere grad skal være med å finansiere slike kollektivutbygginger, så må det stilles krav til at kommunene bidrar til utbygging rundt disse kollektivsatsingene. Det er også flere andre som reagerer på Bærums heller labre utbyggingstakt.

Om Osloregionen skal kunne klare å ta den enorme forventede veksten må alle kommunene bidra, inkludert Oslo selv. Det må bygges flere byer i byene, og det må bygges både høyere og tettere. Dette vil være vanskelig for mange å svelge, men det er faktisk slik at vi ikke bor spesielt tett i noen norske byer i forhold andre store byer i utlandet. Det er fortatt plass å ta av. Men da er det også viktig at alle bidrar.

For å få en god nok utvikling i og rundt storbyene er det også viktig at staten bidrar i enda sterkere grad i utbyggingen og utviklingen av gode kollektivløsninger. Det kan bli for tungt for enkelte byer alene å ta dette nødvendige løftet. Statsminister Erna Solberg kom på NHOs årskonferanse med innspill rundt nettopp dette. Vi får håpe dette følges opp med konkrete handlinger.

Norge står foran en enorm utvikling, om folketallsutviklingen fortsetter som nå, og vi må tenke helt nytt og dette må selvsagt planlegges godt.

Vi får håpe politikerne i Bærum føler på presset og får tenkt seg om en gang til – og åpner for en fornuftig og viktig utbygging langs den nye Kolsåsbanen. Det trenger Stor-Oslo.