Ill: Jernbaneverket.

Implenia  signerte kontrakt med Jernbaneverket

Implenia Norge singerte fredag en kontrakt med Jernbaneverket for under- og overbygning av ny bru over Stjørdalselva. Brua er en del av utvikling av persontransporttilbudet på Trønderbanen.

Arbeidene på underbygningen består av fundamenter for ny dobbeltsporet jernbane, det vil si betongarbeider på pilarer og landkar, samt nødvendige grave- og fyllingsarbeider. Det skal bygges i alt fem pilarer og to landkar som utføres som plasstøpte betongkonstruksjoner. Fundamentene ligger tett mot eksisterende bru over Stjørdalselva. Arbeidene på overbygningen består av stål- og betongarbeider, fuktisolering av betongdekke og diverse utstyr. Stålkonstruksjonen bygges som kontinuerlig bjelkebro med bjelker langs broens sider. Broen er totalt ca. 200 m lang og 10 m bred.

I entreprisen hører også med fylling mot konstruksjoner, noe erosjonssikring, kapping av spunt, brulagre, rekkverk, membranarbeider og enkelte andre mindre arbeider

Trønderbanen skal utvikles og oppgraderes, og ny sporplan på Hell og ny bru over Stjørdalselva sammen med mulig etablering av innkjøring på eksisterende og nye kryssingsspor er første trinn. Ved ferdigstillelse av Gevingåsen tunnel høsten 2011 gjenstår utbedring fra og med Hell stasjon og nordover til Værnes holdeplass. Denne strekningen har i dag en uheldig sporløsning hvor alle tog uansett retning og rute må kjøre i avvik over Hell stasjon. Bru over Stjørdalselva er bygd i 1900 og er dimensjonert for belastningstoget av 1899. Bruas tilstand medfører store vedlikeholdskostnader og sporene er delvis dårlige. Disse forholdene er årsaken til lav hastighet over store deler av strekningen.

Tilbudssummen er på ca. 101,8 millioner kroner og arbeidene vil starte opp i januar 2015, med planlagt ferdigstillelse i desember 2015.