Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å gjennomføre utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen så raskt som mulig.

Vil bygge raskt til Ringerike

Hønefoss og Ringerike er pekt ut som et av de store mulige vekstområdene rundt hovedstaden. Det er gode muligheter for en kraftig vekst – men dette er helt avhengig av en rask utbygging av infrastrukturen via Ringeriksbanen og E16.

Mange er nå på ballen for å sikre en rask utbygging av dette prosjektet.

- Vi ønsker å gjennomføre utbyggingen så raskt som mulig. Jeg får en rapport fra fagetatene i slutten av måneden, som blir viktig i det videre arbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien. Han sier det er for tidlig å komme med et konkret tidspunkt for oppstart, og at dette er avhengig av vedtak som skal fattes i Stortinget. Solvik-Olsen er likevel klar på at han ønsker en så rask utbygging av veien og banen til Ringerike som mulig – og han ønsker at dette arbeidet planlegges i fellesskap mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen.

- Gjennom felles planlegging er det mulig å gjøre ting både raskere og billigere, noe vi er svært opptatt av, legger statsråden til. Han er derfor glad for at både Statens vegvesen og Jernbaneverket er positive til felles planlegging av store prosjekter.

Eier og leder for Tronrud Gruppen og leder for EBA Oslo avdeling, Haakon Tronrud, har jobbet for en utbygging av Ringeriksbanen og ny E16 gjennom mange år og er nå glad for signalene som kommer.

- Det har vært arbeidet med dette i mange tiår, og det er positivt at vi nå har fått konkrete planer rundt en utbygging. Vi ser også de store gevinstene som ligger i å kunne planlegge og bygge ut både vei og bane samtidig, sier en entusiastisk Tronrud. Han var nylig i et møte med sentrale stortingspolitikere i Buskerud rundt denne utbyggingen og likte det han hørte.

- Om vi forserer kraftig og bruker planloven slik det er mulig, kan det komme en byggestart så tidlig som i 2020. Dette er flere år tidligere enn om man planlegger og prosjekterer på normalt vis. Det er allerede bestemt at utbyggingen skal skje gjennom statlig planlegging og det er bra – dette er med på å bidra til en raskere utbygging, sier Tronrud. Men han peker på at om man skal komme i gang tidlig nok, er det avhengig av at en gjennomføringsorganisasjon er på plass like etter at fagetatene har levert sin rapport, og at arbeidet går på skinner i prosessen videre.

- Blant annet vil det bli viktig med god konflikthåndtering i prosessen videre for sikre en rask gjennomføring, sier Tronrud.

Han peker på at de foreligger estimater som tilsier at man vil spare oppimot en milliard kroner gjennom en god felles planlegging og gjennomføring av Ringeriksbanen og E16 i forhold til å gjøre jobbene hver for seg.

Tronrud ser frem til at arbeidet med de to viktige infrastrukturprosjektene, og at det kan bli en dobling av innbyggertallet i regionen om noen tiår.

- Vi er klare til å møte en slik vekst, slår Tronrud fast.

Haakon Tronrud (t.h.) i samtale med Trond Helleland som sitter på Buskerudbenken for Høyre.