152 omkom i trafikken i 2014

152 mistet livet på norske veger i 2014. Dette er 35 færre enn i 2013 og det nest laveste på over 60 år.

- Etter en tilbakegang i fjor med 187 drepte er vi tilbake på den nedadgående trenden med færre trafikkdrepte år for år. Vi er selvsagt glade for nedgangen. Men dette er mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier direktør Marit Brandtsegg i Statens vegvesen.

De foreløpige ulykkestallene fra Statens vegvesen viser seks omkomne i desember-trafikken, noe som gjør at 152 mistet livet på norske veger i hele 2014.

Ved siden av rekordåret 2012 med 145 drepte, må man hele 64 år tilbake for å finne lavere tall: 133 i 1950. I snitt de fem siste årene har 172 mistet livet årlig.

Positiv høst
Det er spesielt andre halvår i 2014 som har dratt ned ulykkesstatistikken. Siden juni har alle måneder hatt til dels markant færre trafikkdrepte i forhold til året før. I første halvår i år mistet 76 livet i trafikken mot 73 i fjor, mens 76 omkom i årets seks siste måneder mot hele 114 i 2013.

- Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere. Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier Brandtsegg.

I tillegg utgjør manglende bruk av sikkerhetsutstyr en direkte medvirkende dødsårsak i mange ulykker.

- Mens over 90 prosent av alle i bil bruker bilbelte, er det over 40 prosent av de omkomne som ikke har brukt bilbelte. Vi vet at bilbelter er livredder nummer 1 i trafikken. Men likevel er det ubegripelig mange som tar det fatale valget med å ikke klikke beltet på plass.

Fortsatt kamp
Statens vegvesen lover enda sterkere kamp mot trafikkdøden.

- Vår viktigste våpen er kunnskap – hva, hvor, hvorfor og hvordan. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Vi vil sette inn de tiltakene som vi vet virker på steder hvor de gir dokumentert størst effekt. Det vil fortsatt bli arbeidet systematisk og langsiktig på bred front. Dessverre finnes det ingen «quick fix» innen trafikksikkerhet. Kunnskapen bidrar til å utvikle dagens tiltak og finne nye og effektive tiltak, sier Marit Brandtsegg i Statens vegvesen.