Den nye E18-veistrekningen mellom svenskegrensen og Ørje i Østfold blir på snaut 6,5 kilometer, og veien skal gå gjennom uberørt skogs- og myrterreng med unntak av tettstedet Ørje. Her vil eksisterende trase bli brukt.
Enhetspriskontrakt
– Vi regner med å ha en hovedentreprenør på plass i løpet av mars/april i 2015. Det vil bli en enhetspriskontrakt, sier prosjektleder for Riksgrensen-Vinterbro, Elin Bustnes Amundsen til Byggeindustrien.
Østfoldpakken
Utbyggingen av ny E18 gjennom Østfold inngår i den delvis bompengefinansierte Østfoldpakken. Formålet er å bedre fremkommeligheten, og å skape en sikrere E18 gjennom fylket ved å legge veien utenom tettstedene.
Retvet-Vinterbro på vent
Byggingen av ny E18 gjennom Østfold ble påbegynt i 2001, og skal stå ferdig i løpet av 2016. Unntaket er parsellen Retvet-Vinterbro. Her er det fortsatt uavklart når strekningen kan ferdigstilles.
Dette er delprosjektene for nye E18 gjennom Østfold:
Riksgrensen-Ørje: Ikke bygget.
Ørje-Eidsberg grense: Ferdig.
Marker grense-Melleby: Ferdig.
Melleby-Momarken: Ferdig.
Momarken-Sekkelsten: Ferdig.
Sekkelsten-Krosby: Ferdig.
Krosby-Knapstad: Ferdig.
Knapstad-Retvet: Under bygging.
Retvet-Vinterbro: Ikke bygget.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Statens vegvesen
- Vei