Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

Riksgrensen-Ørje: Konkurransegrunnlaget lagt ut

Statens vegvesen har nettopp lagt ut konkurransegrunnlaget for parsellen Riksgrensen-Ørje – en tofeltsvei med forbikjøringsfelt.

Den nye E18-veistrekningen mellom svenskegrensen og Ørje i Østfold blir på snaut 6,5 kilometer, og veien skal gå gjennom uberørt skogs- og myrterreng med unntak av tettstedet Ørje. Her vil eksisterende trase bli brukt.

Enhetspriskontrakt

– Vi regner med å ha en hovedentreprenør på plass i løpet av mars/april i 2015. Det vil bli en enhetspriskontrakt, sier prosjektleder for Riksgrensen-Vinterbro, Elin Bustnes Amundsen til Byggeindustrien.

Østfoldpakken

Utbyggingen av ny E18 gjennom Østfold inngår i den delvis bompengefinansierte Østfoldpakken. Formålet er å bedre fremkommeligheten, og å skape en sikrere E18 gjennom fylket ved å legge veien utenom tettstedene.

Retvet-Vinterbro på vent

Byggingen av ny E18 gjennom Østfold ble påbegynt i 2001, og skal stå ferdig i løpet av 2016. Unntaket er parsellen Retvet-Vinterbro. Her er det fortsatt uavklart når strekningen kan ferdigstilles.

Dette er delprosjektene for nye E18 gjennom Østfold:

Riksgrensen-Ørje: Ikke bygget.

Ørje-Eidsberg grense: Ferdig.

Marker grense-Melleby: Ferdig.

Melleby-Momarken: Ferdig.

Momarken-Sekkelsten: Ferdig.

Sekkelsten-Krosby: Ferdig.

Krosby-Knapstad: Ferdig.

Knapstad-Retvet: Under bygging.

Retvet-Vinterbro: Ikke bygget.