Illustrasjonsfoto

Godkjenner bruk av statlig plan mellom Evenes, Harstad og Sortland

For å sikre en raskere gjennomføring av E10, rv. 83 og rv. 85 mellom Evenes, Harstad og Sortland, har Kommunal- og moderniseringsdepartementet besluttet at staten overtar den videre planprosessen for veistrekningen.

Beslutningen om statlig planprosess er tatt etter ønske fra lokale myndigheter.

Den viktige veistrekningen på 160 kilometer mellom Sortland og Evenes har for lav standard. Opprustningen av strekningen berører syv kommuner i Nordland og Troms, og krever helhetlig planlegging.

- Dette er et stort og viktig prosjekt som berører flere kommuner. Vi legger nå til rette for en halvering av planleggingstiden. Prosjektet vil bety svært mye for innbyggere og næringsliv i området, sier statssekretær Per-Willy Amundsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Statlig arealplan er brukt relativt sjelden, og innebærer at myndigheten til å vedta planer flyttes fra kommunen til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Regjeringen har varslet økt bruk av statlig plan, spesielt innfor prioriterte samferdselsprosjekter der det er uenighet mellom kommunene om valg av løsning.

- Samtlige berørte kommuner har uttalt seg positivt til bruk av statlig plan i dette prosjektet. Det er viktig for oss, sier statssekretær Jardar Jensen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Et planprogram med traséalternativer skal sendes på offentlig høring på nyåret. Med fremdriften det er lagt opp til vil effektiv planleggingstid bli to og et halvt år – noe som er i tråd med regjeringens mål om halvering av planleggingstiden for store samferdselsprosjekter.

- Det er særlig viktig med en rask gjennomføring av dette prosjektet for å kunne prioritere midler til gjennomføring i Nasjonal transportplan 2018-2027. Vi er derfor glade for at Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet statlig plan, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

- Dette er en viktig milepæl i prosjektet, og med denne beslutningen bidrar regjeringen til at vi kan planlegge prosjektet raskere og mer effektivt, sier Anne Grethe Olsen, fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen Region nord.

I NTP 2014-2023 nevnes Hålogalandsvegen som et særskilt prioritert prosjekt, og det ble pekt på muligheten for å bruke statlig plan for å sikre rask og effektiv gjennomføring av prosjektet.

Statlig plan innebærer at vedtaksmyndigheten overføres fra kommunene til staten, men at planarbeidet ellers følger samme behandlingsregler som for en «vanlig» kommunal planlegging.

Statlig plan vurderes brukt når:

- Det er viktig med rask gjennomføring av planprosessen

- Det er større prosjekt som berører to eller flere kommuner, og der det er stor uenighet mellom kommunene i valg av løsning

- Det er store konflikter mellom lokale, regionale og nasjonale interesser

- Det er et ønske fra lokale myndigheter at planen behandles som statlig plan

Samtlige kommuner og begge fylkeskommunene har vært positive til bruk av statlig plan.

Søknaden om bruk av statlig plan ble sendt tidligere i høst, og nå har Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Samferdselsdepartementet gitt sin godkjenning.

Neste skritt på vegen nå er at det skal legges ut et planprogram med traséalternativer skal sendes på offentlig høring på nyåret. Vi informerer mer om dette senere og kommer blant annet til å invitere til folkemøter i alle de involverte kommunene.