Vestre og østre alternativ i Ramfjord. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet slakter østre trasé i Tromsø

Østre trasé på E8 i Tromsø beskrives som kostbar og lite samfunnsnyttig i en innsigelse fra Statens vegvesen.

Det skriver bladet Nordlys i en artikkel fredag.

Vegvesenet har levert en innsigelse mot valget av østre trasé i Ramfjord i Tromsø kommune. Mekling hos Fylkesmannen har ikke gitt noen videre resultater, og saken havner nå hos Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Statens vegvesen lister opp flere punkter som forklarer hvorfor de ikke vil ha det østre alternativet:

  • Vil gi svært dårlig samfunnsnytte med økte kostnader for trafikanter og transport-brukere.
  • Vil bli kostbart å bygge.
  • Vil inneholde store usikkerheter knyttet til kostnader.
  • Kan forringe eller ødelegge viktige verdier knyttet til naturmangfold, kulturminner og reindrift.
  • Kan innebære risiko for og kan skade vannforsyningen i området.
  • Kan ha negativ påvirkning på forskningsaktiviteten ved EISCAT.

Vegvesenet taler heller frempå for vestre trasé.

– Vestre alternativ har også utfordringer, men disse er av mye mindre omfang enn ved østre alternativ. Vestre alternativ er billigere å bygge og gir 4 km kortere vegstrekning for de aller fleste brukerne. I tillegg har vestre alternativ få arealkonflikter. Dette innebærer at vestre fremstår som en god og helhetlig planløsning, uttaler Vegvesenet.

Konflikten strekker seg tilbake til da Høyre/Frp/Venstre overtok styringen i Tromsø, og sa nei til vestre trasé. Problemet er at østsiden er full av kulturminner, områder med særlig naturmangfold og andre mulige hindre. Instanser som fylkeskommunen, Sametinget og fylkesmannen har lagt ned innsigelser, skriver nordlys.no.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tatt parti med sine partifeller i Tromsø, og krevd fortgang i bygging av østre trasé.

– Det er uaktuelt med nye utredninger. E8 skal gå langs østre alternativ, og byggingen starte så raskt som over hodet mulig, skal Solvik-Olsen ha sagt til Nordlys i november.