Nye Greverud stasjon åpnet

Etter snaut trekvart år med omfattende anleggsarbeider står “nye” Greverud holdeplass på Østfoldbanen ferdig i ny drakt og moderne prakt.

Fakta om "nye" Greverud

· Nye plattformer (høyde 76 cm).

· Nye ramper og trapper for enkel atkomst.

· Moderne leskur med innlagt belysning.

· Levegger.

· Sykkelparkering, plattformmøbler og beplantning.

· Nytt KL-anlegg.

· Nytt teknisk hus.

· Nye anlegg for publikumsinformasjon (toganvisere og høyttalere).

Aktørene:

Byggherre: Jernbaneverket

Rådgiver/konsulent: Rambøll Norge

Hovedentreprenør: Team Bane AS

Byggeledelse: Hjellnes Consult

- Drøyt femti millioner har det kostet å forvandle Greverud til en ny og moderne holdeplass som tilfredsstiller alle krav til universell utforming. I praksis har vi bygget en helt ny holdeplass med alt det innebærer av tekniske løsninger og nødvendig utstyr som trengs for å bidra til å sikre NSBs kunder en god reiseopplevelse, sier prosjektleder Petter Auk i Jernbaneverket.

Byggestart i april

I 2010 ble det opprinnelige prosjekteringsgrunnlaget utarbeidet. Underveis har det, blant annet som følge av endrede krav, vært nødvendig å gjøre visse justeringer, men på vårparten i år var det duket for byggestart, og siden begynnelsen av april har entreprenørene med Team Bane AS i førersetet, hatt hendene fulle med å modernisere den tett trafikkerte holdeplassen ca. midtveis mellom Kolbotn og Ski.

Helhetlig og vellykket løsning

Foruten tiltakene på selve plattformene har prosjektet også omfattet modernisering og oppgradering av tilførselsveger. Nye trapper og ramper gir enkel atkomst på begge sider og i begge ender av holdeplassen. Sykkelparkering, beplantning og nytt plattformmøblement bidrar også til å befeste inntrykket av en helhetlig, gjennomtenkt og vellykket løsning.

Høyst påkrevet

- En grundig oppgradering og modernisering av Greverud var høyst påkrevet, sier Petter Auk og viser til at de gamle plattformene var i til dels meget dårlig forfatning. Spesielt gjaldt dette plattformen i retning Ski.

- Nå er det helt andre boller, smiler prosjektlederen og peker på splitter nye 220 meter lange og 3 meter brede plattformer på begge sider dobbeltsporet. Nye og moderne leskur i stål og glass er også på plass. Det samme gjelder rekkverk, levegger, kantstein og gjerder mot tilstøtende eiendommer.