En konkurs med mange tapere

Konkursen i Oslo Vei har vært en katastrofe for både ansatte i selskapet, eierne gjennom Oslo kommune, de mange underleverandørene som har lidt store tap og ikke minst innbyggerne i kommunen.

De eneste som kan være noenlunde fornøyde med hvordan det gikk er naboene, som nå får oppleve at Huken pukkverk blir stengt. Helt fornøyde blir de vel riktignok ikke – pukkverket blir ikke stengt før 31. 12. 2018, noe enkelte synes er altfor sent.

Onsdag kveld sa Oslo bystyre ja til å inngå et forlik med bostyret i Oslo Vei. Bostyret saksøkte kommunen for 500 millioner kroner, fordi de sa nei til videre drift av pukkverket. Dette var penger kommunen ikke var interessert i å betale en eneste krone av. Nå har de likevel gått med å betale ut en betydelig sum. Bostyret og Oslo kommune er enige om et forlik der kommunen må ut med 86 millioner kroner til bostyret.

Endeliktet til Oslo Vei er nærmest blitt et eksempel på hvor ille det kan gå. Det var en eier som ikke var interessert i å sikre videre drift av selskapet, noe som medførte en storkonkurs som ga enorme ringvirkninger for de som på en eller annen måte var involvert i selskapet. Nå kan de ser ut til at Oslo Vei-kapitelet er lukket for denne gang. Nå får i hvert fall de nær 300 ansatte lønn, feriepenger og pensjon, men de mange underleverandørene kommer fortsatt til å lide store tap. Bostyret har nærmere 350 millioner kroner i leverandørkrav. Bare rundt ti prosent av dette kommer nå til å bli dekket. Dermed er det en rekke personer og selskaper som fortsatt kommer til å slite stort med konkursen.

Mange ser det som en seier at Huken pukkverk nå blir stengt, men det kan utgjøre et stort problem for Oslo og omegn i tiden fremover. Etter 2018 mister Oslo et av sine aller viktigste uttak for pukk og grus. Dette er en stor mangelvare i hovedstadsområdet, og vil føre til at man må lenger ut av byen for å hente disse viktige råvarene vi er storbrukere av. Pukk og grus blir benyttet innen alle former for utbygging. Fra 2018 vil man bli tvunget til å dra lenger unna for å hente de mange tusen lastebillassene det trengs for å bygge og vedlikeholde hovedstaden. Spesielt miljøvennlig vil det jo ikke bli.