Daglig leder og eier av Hadsel bygg og vedlikehold, Finn Harald Hokland, driver bedriften på sin egen måte, uten hverken budsjett eller innleid arbeidskraft. Foto: Marius Fiskum

Dropper budsjett og skyr anbudsregning

Annerledesentreprenøren Finn Harald Hokland i Hadsel ser ikke noen verdi i å føre budsjett, og det er sjelden han bryr seg om å regne på anbud.

Hadsel bygg og vedlikehold i Nordland hadde i 2013 en omsetning på litt under 37 millioner kroner, og et resultat på litt under 3. Men på 10 år har bedriften aldri jobbet med noe budsjett.

– Jeg har aldri vært fokusert på budsjett, og på mine 20 år i bransjen, har jeg ikke ført et eneste et. Vi fokuserer heller på kunden enn å jobbe med noe vi i utgangspunktet ikke trenger. Du kan lage så mange budsjett du vil, men hvis du glemmer kunden, har det ikke noe verdi, sier eier og daglig leder Finn Harald Hokland til Byggeindustrien.

– Selv om vi ikke setter oss noen økonomiske mål for budsjettåret, ser vi jo tilbake på hvordan vi har gjort det tidligere, og jobber ut ifra det, presiserer han.

Hokland og entreprenørbedriften ble i november omtalt i en artikkel på økonominettstedet nord24.no.

Sin egen sjef

Siden han kjøpte bedriften i 2004, har han kun hatt seg selv som han må stå ansvarlig overfor med tanke på å føre og holde budsjett.

– Vi har en liten administrasjon, og kan ta raske avgjørelser. Det kan hende at andre bedrifter også kan lykkes godt med å droppe budsjettet, men det er nok svært individuelt, sier han.

Den Vesterålen-baserte entreprenøren opererer i Troms og nordre Nordland, og tar på seg jobber opp til en størrelsesorden på 10-15 millioner kroner.

Hadsel bygg og vedlikehold er en 20 mann sterk bedrift, men har hele tre lærlinger i betong- og tømrerfaget, opplyser Hokland.

– Det går godt å ha mange lærlinger. Så langt har kun to lærlinger valgt å forlate oss etter endt lærlingetid. Det er viktig å skaffe lærlinger, og bruke ressurser på dem, formaner han.

– Det siste vi trenger

Hokland mener bransjetrenden med å bruke innleid arbeidskraft vitner om en altfor kortsiktig tankegang.

– Å bygge en bedrift på bemanningsselskap blir helt bak mål. Man hyrer inn arbeidere, lærer dem opp, og så forsvinner de igjen. Du må sørge for at arbeiderne blir værende hvis du vil ha glede av pengene du bruker på dem. Bemanningsselskap er det siste vi trenger i en bransje som sliter med rekrutteringen. Det ser ut som om vi driver med bruk og kast av folk, sier han.

Regner sjelden

Den nordnorske bedriftssjefen har også en ufravikelig policy om kun å benytte seg av norsk arbeidskraft.

– Det handler om å sette kunden i fokus. Hvem som helst av våre oppdragsgivere skal kunne komme på hvilken som helst av våre arbeidsplasser, og der skal de kunne snakke med hvem som helst – på norsk. Vår kundemasse består i all hovedsak av flergangskunder, og da handler det om å ha et godt samspill. God kommunikasjon er da veldig viktig.

På grunn av fokuset på tilbakevendende oppdragsgivere og langsiktige kundeforhold har Hadsel bygg og vedlikehold kun en liten andel av sin aktivitet som kommer gjennom anbudsrunder.

– Vi har også en del anbudsregninger, men det utgjør under en tredjedel av vår omsetning. Vi gjør i all hovedsak oppdrag for større private aktører, og da er det ikke nødvendigvis noe behov for å ha anbudsrunder. Men det er ikke utelukket, påpeker han.

I disse dager er entreprenørfirmaet involvert i en del forskjellige betongjobber i nord, og er med på oppføringen av en butikk i Stokmarknes i Hadsel og et industribygg i Hamarøy.