Flyplassjef Hartmut Mehdorn ønsket i august velkommen til jazzkonsert med Berlins storband på plassen foran terminalbygget på den nye hovedflyplassen. Bortsett fra en tannlege som har flyttet inn, er det den hittil eneste praktiske anvendelse av flyplassen som skulle vært ferdig i juni 2012. Foto: Terje I. Olsson

Terje I. Olsson / Osloberlin Ltd

Sjefen for skandaleflyplassen i Berlin går

Hartmut Mehdorn, øverste administrative sjef for byggingen den nye hovedstadsflyplassen Berlin/Brandenburg, går av i juni neste år.

Nyheten om at Mehdorn trekker seg fra skandaleflyplassen kom i form av en pressemelding fra utbyggingsselskapet FBB litt over klokken 1400 mandag. Meldingen vakte umiddelbart stor oppmerksomhet både i det politiske miljø og i mediene.

72-årige Mehdorn ønsker å fratre stilling og går i pensjon, men han tilbyr seg å bli sittende fram til en etterfølger er funnet, dog ikke lengre enn til 30. juni. Mehdorn sier han beklager avgjørelsen og at det hverken er i samsvar med ”hans pliktfølelse eller personlige mål”. Spekulasjonene og den offentlige diskusjon om hans stilling har imidlertid nådd et slikt nivå at det ikke lengre er akseptabelt, sier Mehdorn.

Og Mehdorn har rett i at det i flere måneder har vært debatt om hans stilling i selskapet. Hans etterfølger er også lansert, sjefen for flyplassen i München, Thomas Weyer.

Selv om det de siste par månedene har vært stadige spekulasjoner i mediene om Mehdorns stilling i selskapet, kom likevel meldingen om hans avgang overraskende. Men nyheten tolkes forskjellig.

Overrasket

Utbyggingsselskapet eies med 37 prosent hver av delstatene Berlin og Brandenburg, mens den tyske Forbundsstaten eier 26 prosent.

Statsminister Dietmar Woidke (SPD) i Brandenburg sier i en kommentar til regionalradioen RBB at han er overrasket over Mehdorns beslutning, og at han hadde regnet med at Mehdorn ville lede arbeidet med å ferdigstille flyplassen i 2017 som planlagt.

Hans partifelle i Berlin, nyutnevnt regjerende overborgermester Michael Müller sier derimot at dette gir utbyggingsselskapet en sjanse til å legge kortene på ny og se om organisasjonen er tilpasset de oppgaver som nå skal løses.

Kommentarene i mediene er også forskjellige. Regionavisen Berliner Zeitung skriver at ”Mehdorn kom styret i forkjøpet” og at han uansett ville blitt presset ut. Mens den radikale Berlin-avisen ”taz” skriver at tiden er kommet for en kvinnelig flyplassjef nå som alle mannlige ”vidundervåpen” har vist seg ubrukelige. Avisen mener at når det skal ryddes opp, er kvinner best egnet. De har til og med en kvinnelig kandidat til jobben.

Eksterne kontrollere

Viktigere er kanskje kommentaren i den regionale radio- og tv-sender RBB. I en tilsynelatende uskyldig bisetning nevner tv-kommentatoren at det også kan ha spilt en rolle for Mehdorn at styret på fredag vedtok å engasjere eksterne kontrollere som skal gjennomgå den jobben som utbyggingsselskapet gjør. Det er muligens en kontroll som den selvbevisste Mehdorn likte dårlig. Det er bare uker siden at han la seg ut med en av eierne, den tyske forbundsstaten, da han nektet å la dem få en del dokumenter de hadde bedt om.

Harmut Mehdorn kom til flyplass-selskapet FBB i mars 2013 og har dermed vært mindre enn to år i stillingen som øverste utbyggingssjef. Før det var han ti år i Deutsche Bahn (1999-2009) og to år i Air Berlin (2011-2013).

I begge stillingene gjennomførte han omfattende sparetiltak som mange mener er noe av grunnen til de vanskeligheter både jernbanen og flyselskapet Air Berlin sliter med i dag.