97 prosent av flyplassen er ferdig, sier utbyggerne. Og skilt til Abflug/Departure viser vei, men likevel er det ingen fly i sikte. Foto: Terje I. Olsson

Flyplassen i Berlin åpner i 2017, kanskje

Styret for den nye hovedstadsflyplassen Berlin/Brandenburg bestemte fredag at flyplassen skal åpnes en gang mot slutten av 2017. Noen eksakt dato våger man ikke å fastsette.

Fire ganger tidligere har man annonsert flyplassåpning i Berlin, siste gang den 3. juni 2012. Så skulle man åpne deler av flyplassen i februar/mars i år, men det ble det ikke noe av. I hele høst har det vært rykter om flyplassåpning en gang i 2016, men nå har man altså landet på annet halvår 2017.

Samtidig er det klart at man vil tilstrebe en delvis åpning av den nye flyplassen allerede fra neste år. Trafikkøkningen på Berlin øker meget sterkt i motsetning til flere andre tyske byer, og belastningen er spesielt stor på den gamle flyplassen Tegel som nå setter rekord med over 20 millioner passasjerer.

Den nye hovedstadsflyplassen BER er planlagt for 27 millioner passasjerer, men allerede er det klart at Berlin i inneværende år vil ha mer enn 28 millioner. Den nye flyplassen er med andre ord for liten allerede før den er åpner.

Utvidelse til 45 millioner passasjerer

Det jobbes intenst med planer for å utvide flyplassen til en kapasitet på 45 millioner passasjerer i året. Hva dette til syvende og sist vil koste, er fullstendig uvisst. Flyplassen, som ble påbegynt i 2006, hadde ved planfastsettelsen i 2004 en budsjettramme på 1,7 milliarder Euro (pt. ca 15 milliarder kroner), mens man i sommer fastsatte kostnadene til 5,4 mrd. Euro (pt. ca 48 mrd. kroner), men allerede er det klart at kostnadsspiralen ikke stopper der. Et nytt kostnadsoverslag er ventet våren 2015.

Nyhetsmagasinet Der Spiegel skriver at forsinkelsene medfører ekstrakostnader på en million Euro per dag, altså rundt ni millioner kroner daglig. Ved siden av utbyggingsselskapets løpende kostnader dreier det seg om store beløp til flere hundre innleide konsulenter, i første rekke fra BA-giganten Roland Berger.

Konsulenttak

På fredagens styremøte ble det innført en bremse for innleie av konsulenter. Administrasjonen og flyplass-sjef Hartmut Mehdorn må heretter innhente styregodkjennelse for konsulentavtaler over ti millioner Euro (ca 90 mill. kroner). På den måten vil styret forhindre at konsulentutgiftene kommer helt ut av kontroll.

Styrets inngripen i konsulentsaken tolkes i tyske medier som et uttrykk for en ny stil som følge av at styret har fått ny sammensetning. Styrelederen Klaus Wowereit trakk seg torsdag både som regjerende overborgermester (statsminister) i Berlin og som styreleder i flyplass-styret. Hans etterfølger som regjeringssjef i Berlin, Michael Müller, går inn som nytt styremedlem, men vil overlate ledervervet til en næringslivsmann, Axel Arendt, med fortid hos blant annet Daimler og Rolls Royce.

Ryddig lederstil

Müller er tidligere utbyggingssenator i Berlin og har ry for en meget ryddig lederstil. Han har erfaring fra en rekke store utbyggingsprosjekter, og er sterkt opptatt av at byggeprosjekter følges tett og at utbyggere får bonus dersom de blir ferdige før fristen. Det skjedde blant annet ved ombyggingen av Avus, den store innfartsåren til Berlin i sørvest. Entreprenøren ble ferdig nesten ett år før planen og fikk en klekkelig bonus som takk for god jobb.

Og en ny stil trengs. Det er lagt ned ufattelig mye ressurser i og rundt den nye flyplassen. En topp moderne flytogforbindelse mellom BER og Berlin sentrum sto ferdig allerede for snart tre år siden. Deutsche Bahn var kjempestolt over å ha fått ferdig flytoget i god tid til den planlagte åpningen i juni 2012. Siden har de bare kjørt et tomme tog to ganger i uken gjennom de nye tunnelene for å motvirke kondens og rust. På veisiden er det bygd en rekke nye tilførselsveier. Den siste strekningen, en ny motorvei forbi tettbebyggelsen Mahlow øst for flyplassen, ble åpnet for to uker siden.

Usikkerhet om sjefen

Et forstyrrende moment er at det er oppstått ny usikkerhet om toppledelsen for flyplasselskapet FBB. Den 72 år gamle Hartmut Mehdorn, tidligere sjef for jernbanen Deutsche Bahn, er omstridt og har ifølge meldinger i flere tyske aviser, lagt seg ut med eierne, i første rekke med det tyske samferdselsdepartementet. Selskapet FBB eies av de to delstatene Berlin og Brandenburg med hver 37 prosent mens den tyske forbundsstat eier 26 prosent.

Mehdorn skal ha et anstrengt forhold til flyplassavdelingen i samferdselsdepartementet, og skal blant annet ha nektet å utlevere dokumenter og informasjon til departementet. Men også internt skal Mehdorn ha skaffet seg mange fiender på grunn av en nokså tøff lederstil som heller ikke går av veien for å skape litt intriger. Nyhetsmagasinet Der Spiegel siterer en anonym medarbeider som bruker de tre i-ordene for å karakterisere situasjoen: ”Inkompetent, ignorant og intrigant.”

Avgjørelse innen mars 2015

Nå spekuleres det åpent i om Mehdorn får fornyet tillit. Kontrakten hans utløper i mars 2016 med ett års oppsigelse. Eierne har dermed tid til mars neste år på å bestemme seg.

Hittil har det gått ganske heftig for seg. Stjerne- og sjefarkitekt Meinhard von Gerkan fikk sparken for flere år siden. Deretter fikk de tre toppsjefene Körtgen, Amann og Schwarz sine reisepass i tur og orden. Styreleder Klaus Wowereit har forsøkt å framstille det som om hans avgang var begrunnet i at 13,5 år som overborgermester i Berlin fikk være nok, men utvilsomt var BER-fiaskoen en medvirkende årsak til at han har trukket seg.

Blir Hartmut Mehdorn neste?