Siste delen av Follobanetunnelen inn mot Oslo S skal sprenges ut. Illustrasjon: Jernbaneverket.

Kontraktsignering ved Follobanen utsatt

Entreprenørselskapene som kjemper om drill & and blast kontrakten ved Follobanen får ikke svar før på nyåret.

Jernbaneverket planla i utgangspunktet kontraktsignering 14. desember, men Byggeindustrien får nå opplyst at datoen er skjøvet på og at valget av drill & blast entreprenør ved Follobaneprosjektet ikke vil være klar før mot slutten av januar.

Følgende seks parter/selskaper ble prekvalifisert for drill & blast- kontrakten.

* Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragados (Norge – Tyskland – Spania)

* Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)

* Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene SALINI, IMPREGILO og CSC Impresa Costruzioni (Italia – Italia – Sveits)

* AF gruppen Norge (Norge)

* Obrascon Huarte Lain (Spania)

* Società italiana per condotte d’acqua (Italia

Hvor mange av disse som nå er med i forhandlingene om kontrakten er ukjent.

Drill & blast kontrakten tar for seg byggingen av den siste delen av Follobanetunnelen inn mot Oslo S. Dette er en stor totalkontrakt som omfatter tunnelarbeid med både tradisjonell sprengning og mekanisk bryting i Ekebergåsen.

Området hvor Follobanetunnelen skal sprenges ut blir ofte omtalt som en sveitserost fordi det allerede finnes en rekke ulike tunneler og fjellanlegg der i fra før. Drill & blast kontrakten beskrives derfor som en av de mest teknisk utfordrende tunneljobbene i Norge noensinne.

Hoveddelen av den nesten to mil lange tunnelen mellom Oslo og Ski skal som kjent drives av fire TBMer.