Østensjøbanen skal få et løft og svært mange entreprenører vil være med i konkurransen om oppdragene. Foto: Kjetil Ree, Wikimedia Commons.

42 entreprenører vil bygge på Østensjøbanen

Det blir hard kamp om hvem som skal bygge T-banens nye linje tre i Oslo.

T-banen som går fra Hellerud og Godlia til Mortensrud skal rustes kraftig opp. Byggeprosjektet vil gå fra april 2015 til april 2016, og oppdraget er delt opp i tre entrepriser for overbygning, underbygning og likeretter.

Ifølge Aftenposten har Østensjøbanen skinner og infrastruktur fra 1967.

I løpet av ett år skal de gamle skinnene fjernes, stasjoner skal bli nye og flere tunneler og bruer skal rehabiliteres.

Massen som ligger under skinnene skal også skiftes ut.

42 aktører

Overbygningsentreprisen, som er på rundt 150 millioner kroner med en opsjon på rundt 50 millioner kroner, inkluderer de jernbanetekniske anleggene på strekningen.

Underbygningsentreprisen, som er den største kontrakten på cirka 300 millioner med en opsjon på mellom 50 og 80 millioner, dreier seg blant annet om rehablitering av seks stasjoner, to tunneler og 17 bruer.

– Vi har fått inn 11 entreprenører som vil konkurrere om overbygningsentreprisen og 14 interessenter på underbygningsentreprisen. 17 aktører ønsker likeretter-oppdraget, som er den klart minste kontrakten av de tre, sier prosjektleder i Sporveien, Arnt Jørstad til Byggeindustrien.

Flere ikke kvalifisert

Men selv om interessen er stor, vil flere av de til sammen 42 aktørene ikke bli kvalifisert.

– På bakgrunn av økonomi og relevante referanseprosjekter, så regner vi med å sitte igjen med i underkant av halvparten av disse, sier Jørstad.

I dag (mandag) vil Sporveien gå ut med anbudet til de som er kvalifisert for overbygningsentreprisen, mens de to andre entreprisene kommer ut i januar. Men Jørstad vil ikke ut med hvem som kjemper om kontraktene.

– Det er for tidlig. Men det jeg kan si er at flere av de kjente store norske aktørene er med. Samtidig har vi noen mindre og mellomstore entreprenører som er litt ukjente for oss, sier Jørstad.

Han legger ikke skjul på at han er fornøyd med responsen.

– Vi sitter med flere entreprenører enn forventet. Og siden flere av de store fra Kolsåsbanen-utbyggingen er med i konkurransen, så har vi også aktører som vet hva de skal bygge, legger han til.

Skal doble frekvensen

Hovedårsaken for oppgraderingen - utover at Østensjøbanen sliter med gammel infrastruktur - er at Sporveien skal doble frekvensen på linjen når de åpner våren 2016.

- Nå blir det buss for bane i ett år fremover for de reisende, men for Bøler jobber er det planer om delåpning 10. januar i 2016, sier Jørstad. 

Det er stasjonene Godlia, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud, Bøler og Bogerud som skal få nye plattformer og et totalrehabilitert stasjonsområde.