Direktør Ivar Horsberg Hansen i Norsk Trevare er lei av det ensidige prisfokuset.


- Vanskelig å tjene penger i vindusbransjen

Nylig valgte den danske vindusprodusenten Idealcombi å leggened sitt kontor i Oslo, med begrunnelse i at entreprenørene kun fokuserer på pris. - Denne virkelighetsbeskrivelsen er det nok dessverre flere som deler med den danske salgsdirektør Winter, sier Ivar Horsberg Hansen, direktør i Norsk Trevare.

- De norske vindusprodusentene opplever også at enkelte entreprenører er villige til å se bort fra underlaget som ligger i prosjektbeskrivelsene dersom prisen er fristende nok. I et tilfelle sier en innkjøper hos en av de fire største entreprenørene, at i dette prosjektet kjøper vi noe som er "godt nok", men skulle jeg bygget hus selv skulle jeg kjøpt av deg. I dette tilfellet var det snakk om et leilighetsprosjekt, der man tydeligvis er fornøyd hvis vinduene varer ut reklamasjonstiden på fem år, utdyper Hansen ovenfor Byggeindustrien.

Han sier de også vær borti et prosjekt i Østfold der leilighetene er solgt som passivhus-standard, men der det er dokumentert at den utenlandske produsenten ikke oppfylt de u-verdikrav som var satt.

- Når entreprenøren blir irritert for at noen begynner å grave i saken og avdekker feil, kan man jo lure på om disse fakta kom overraskende eller ikke. Boligkjøperne lever nok her fortsatt i den tro at de har kjøpt seg en passivhus-leilighet, sier Hansen.

Han peker på at det de siste årene er etablert mange små firma som finner ut at det går an å kjøpe vinduer billig i et annet land, og selge på det norske markedet.

- Noen markedsfører på en måte som er nesten for god til å være sann. Store ord som "best og billigst", økologiske plastvinduer, og ikke minst U-verdier som er bokstavelig talt eventyrlige. Når flere i tillegg misbruker merket til Norsk- Dør og Vinduskontroll, er det liten tvil om at vindsusmarkedet er vanskelig for de som prøver å drive seriøst, avslutter Hansen.