<p>Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk god bistand da han åpnet den nye E6-strekningen.</p>Prosjektleder Arve Krogseth i Hæhre Entreprenør.Prosjektleder Taale Stensbye og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.Ketil Solvik.OlsenProsjektdirektør Svein Røed i Statens vegvesen.Prosjektleder Taale Stensbye.Prosjektleder Taale Stensbye (Statens vegvesen) og assisterende prosjektleder Anne Braaten (Jernbaneverket).Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland og leder i Vegforum innlandet og regionsjef i NHO, Chrisl Kvam.Daglig leder Knut Harstad i Hæhre Entreprenør talte på vegne av entreprenørene.Fungerende vegdirektør Lars Aksnes.Assisterende jernbanedirektør Gunnar LøvåsSolvik-Olsen ba om tog - og Luciatog fikk han.

Solvik-Olsen åpnet E6 på Fellesprosjektet (bildekarusell)

Lørdag formiddag kunne en fornøyd samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpnet den nye E6 Minnesund–Labbdalen, som er en del av Fellesprosjektet mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket i Akershus og Hedmark.

Med denne strekningen er en stor del av det banebrytende prosjektet satt i drift.

- Dette er en stor dag. Nå får vi en raskere og ikke minst tryggere E6, uttalte Solvik-Olsen i sin åpningstale.

Han skrøt at arbeidet som var gjennomført i fellesskap mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket, og måten dette er blitt gjort på.

- Denne utbyggingen viser at det er mulig å gjennomføre store prosjekter på kort tid, fra planlegging, prosjektering og gjennomføring. Det vil bli flere prosjekter med denne organiseringen i tiden fremover, sier Solvik-Olsen til Byggeindustrien i etterkant av seremonien.

Han var også opptatt av å takke entreprenørene - de som har gjennomført selve byggingen.

- Det gleder meg også at Hæhre har stor aktivitet på den delen av prosjektet som ikke er åpnet, la han til.

Det er som kjent slik at ikke hele strekingen kunne åpnes lørdag. 18 kilometer ny E6 ble nå åpnet, mens hele strekingen totalt er på 21,5 kilometer. Dermed står noen få kilometer igjen, og denne delen skal åpnes neste år. Årsaken til at denne strekingen står igjen er den mye omtalte Alpine Bau-konkursen som fikk store konsekvenser.

Det er også store arbeider som skal fullføres i tiden fremover på jernbanedelen i prosjektet, og dette arbeidet går etter planen. De jernbanetekniske arbeidene skal fullføres i 2016.

Det var mye skryt å høre fra de mange prominente gjestene. Både fylkespolitikere, ordførere og representanter fra næringslivet påpekte viktigheten av å få en sikrere og mer effektiv E6 langs Mjøsa. Det var også mange som viste til det gode arbeidet som er blitt gjort for å fullføre dette flotte anlegget. Prosjektet er styrt med stø hånd av Taale Stensbye (Statens vegvesen) og Anne Braaten (Jernbaneverket).

Totalt har hele prosjektet en kostnadsramme 11,5 milliarder kroner, hvor E6 har en ramme på 6,3 milliarder kroner.

1.550 arbeidere har vært til stede på de ulike parsellene, fordel på rundt 60 ulike entreprenører. 16 ulike nasjoner har vært representert på prosjektet.

Hovedentreprenører er H æhre Entreprenør AS og JV Veidekke HOCHTIEF ANS.

Les alt om prosjektet og se flere bilder her