Energisparing med EPC

I en Energisparekontakt med garanti (EPC) garanterer energientreprenøren økonomisk for at målene for sparing oppnås. Men EPC-tiltak bør ikke være til hinder for større oppgraderinger.

Energisparekontakt med garanti (EPC) spesifiserer hvordan energibruk i bygg skal effektiviseres og reduseres over tid. Ideen bak EPC er å oppgradere og garantere for energireduksjon i en bygningsmasse. Energibesparelsen skal finansiere oppgraderingen.

- EPC-prosjekter kan for mange boligselskap gjennomføres på en relativt enkel og forutsigbar måte, forklarer energirådgiver Lars Kimo Jørgensen i Enovas svartjeneste, Enova Svarer.

Mange boligbyggelag tilbyr vedlikeholdsplaner til boligselskapene de forvalter, og gjennom Husbanken kan det søkes om tilskudd til å foreta tilstandsvurderinger.

- Flere boligselskaper setter imidlertid ikke av nok midler til oppgradering, og en energisparekontrakt vil kunne gjøre det mulig å oppgradere bygningsmassen uten å heve felleskostnadene betraktelig, heter det i en melding fra Enova.

- Boligselskapet forholder seg til én entreprenør som gir en fastpris på investeringskostnaden og en garanti for hvor mye energi- og effektbesparelser som skal oppnås i inntjeningstiden for tiltakspakken, forteller han videre.

Garantiperioden er ofte like lang som inntjeningstiden for tiltakene, men kan gjøres kortere dersom boligselskapet ser fordeler av det.

Mindre vanlig i borettslag og sameie

- Det som skiller EPC-prosjekter fra andre oppdrag er nettopp at energientreprenøren gir en økonomisk garanti for at målene for sparing blir realisert. EPC-prosjekter omfatter en rekke aktiviteter som gis i ett samlet tilbud, for eksempel enøkanalyser, energimerking, utarbeidelse av søknad om støtte og gjennomføring, og oppfølging av ulike tiltak for energisparing og inneklimaforbedring, skriver Enova.

EPC er utbredt i statlig og kommunal sektor, men innenfor borettslag og sameier er dette mindre vanlig.

- Boligselskapet bør være av en viss størrelse for å unngå for stor risiko for EPC-entreprenøren, G arantier om fremtidig privat energibruk avhenger av brukernes adferd i et boligselskap, og vil naturlig nok innebære en viss risiko for garantisten. EPC er spesielt aktuelt for eldre bygningsmasse som er dårlig vedlikeholdt, hvor det er stort potensial for energieffektivisering. Boligselskapet bør også ha fellesanlegg og felles avregning for oppvarming, tappevann, og/eller ventilasjon for å ha mest utbytte av et prosjekt med EPC, melder Enova.

- Ulike modeller tar hensyn til fordeling av risiko og gevinst mellom entreprenør og boligselskap. Dersom den avtalte energireduksjonen ikke oppnås, må energientreprenøren gi en økonomisk kompensasjon til boligselskapet, forklarer Lars Kimo Jørgensen

Gjennomføring i tre faser

Etter de innledende forberedelsene, er EPC-oppdrag vanligvis inndelt i tre faser. Entreprenørene er ansvarlig for alle tre.

Fase 0 – Forberedelse for boligselskapet:

Oversikt over bygningsmassen og energibruk for bygningsmassen. Utarbeidelse av grunnlagsdata, konkurranseunderlag og utlysning av tilbudskonkurranse. Energientreprenørene gir forpliktende tilbud med fastsatte mål for energisparing. Forhandlinger og inngåelse av kontrakt for fase 1.

Fase 1 – Prosjektutvikling:

I denne fasen utføres det analyse av energisparepotensialet i boligselskapet, forslag til tiltak, og det settes en fast pris på disse tiltakene med tilhørende sparegaranti. Prosjektutviklingen innebærer gjennomgang av aktuelle bygg sammen med representant for boligselskapet, kartlegging og analyse av bygningsmassen for å avdekke og beskrive energieffektiviseringstiltak, med tilhørende besparelse, kostnader og lønnsomhet. Tiltakene omfatter rene investeringer og driftstiltak, inklusive opplærings- og motivasjonstiltak i boligselskapet.

Fase 2 – Gjennomføringsfasen:

Gjennomføringen omfatter prosjektering av avtalte tiltak,innhenting av tilbud og installasjon etter avtale om prosjektgjennomføring. Fase 2 er en opsjon, som innebærer at boligelskapet kan velge å ikke gjennomføre tiltakene dersom lønnsomheten ikke møter forventningene, eller kun gjennomføre deler av tiltakene identifisert i fase 1.

Fase 3: Sparegarantifasen:

Opplæring av driftspersonell/vaktmestere og brukere, oppfølging av tiltak og overvåkning av energi- og effektbruk i hele garantiperioden.

Utfordringer

- Det kan virke naturlig at effektivisering av tekniske anlegg (lys, varmtvann, romoppvarming, ventilasjon) blir prioritert foran bygningsmessige tiltak, siden dette har større lønnsomhet som enkelttiltak. Men det er viktig at boligselskap rehabiliteres tilstrekkelig, og at oppgraderingsbehovet utnyttes fullt ut. Det må ikke gå utover økonomien i mer langsiktige bygningsmessige tiltak. Boligselskapet bør uansett ha utarbeidet en vedlikeholdsplan, som gir grunnlag for både oppgradering og EPC, men også rom for større rehabiliteringsprosjekter, skriver Enova.

- EPC må ikke stå i veien for mer energiambisiøs oppgradering, hvor nødvendige tiltak på bygningskroppen blir tatt med i helhetlige vurderinger, mener energirådgiver Lars Kimo Jørgensen i Enovas svartjeneste, Enova Svarer.

- Det er få eksempler på EPC-prosjekter i boligselskap som inkluderer større bygningsmessige tiltak som tilleggsisolering, bytte av vinduer eller minimering av kuldebroer. EPC-entreprenørens mål om høy avkastning bør ikke bidra til at miljøambisjonene i et EPC-prosjekt blir lavere enn de hadde trengt å være, mener energirådgiveren.