Produktsjef gravemaskiner i Volvo Maskin, Frode Andersen.

Volvo Maskin selger så det suser: – Er spent på fortsettelsen

For fjerde år på rad har Volvo Maskin AS solgt over 1000 maskiner.

– Dette er moro, og vi er spente på hvordan salget vil gå fremover. Når det gjelder neste år, er vi litt usikre på grunn av oppsigelser i oljebransjen og lave oljepriser, sier Frode Andersen, produktsjef Gravemaskiner i Volvo Maskin AS til Byggeindustrien.

Utelukker ikke stagnasjon

Samtidig påpeker han den høye aktiviteten på de store anleggsprosjektene som bærer bud om gode tider også neste år.

– Det er positive utsikter for store kontrakter i 2015, men vi er selvsagt litt spente på hvilken vei det går. Salget av tyngre maskiner vil nok holde seg stabilt en god stund fremover på grunn av de store anleggsprosjektene, det vil si maskiner fra 30 tonn og oppover. Men vi ser ikke bort i fra en stagnasjon i 14-20 tonns-segmentet, sier Andersen.

Voksende kompaktmarked

I år har hjullastere solgt jevnt og trutt, i tillegg til dumpere som har en stor markedsandel. Men ifølge produktsjefen er det kompaktmarkedet som har vokst mest i 2014.

– Prosentmessig er det kompaktmaskinene som har stått for den største veksten. Markedet for dette segmentet har økt markant i år. Jeg er usikker på hvorfor, men det virker som om utleieselskapene har gode tider, og investerer i mange kompaktmaskiner, sier Andersen.

E-modell-suksess

De nye Volvo E-modellene av tyngre beltegravere, er også et segment som har solgt svært godt.

– Salget av disse maskinene har gått så det suser, og generelt kjøper mange av kundene våre maskiner i disse prisklassene med et utstyrsnivå som går langt utenpå det som velges i de fleste andre land. Det er litt sånn «bare må ha det» mentalitet blant mange entreprenører, sier Andersen.

–God service viktig

Han mener salgssuksessen skyldes gode produkter, men også et godt serviceapparat og ettermarked.

– Vi har folk over hele landet som sjelden er langt unna hvis det skulle skje noe med maskinene. Det at vi kan snu oss fort rundt når det kreves, tror jeg betyr mye for kundene våre. Det er viktig med god service, sier Andersen.