Anleggsstart for nye Strømmen stasjon

Statens vegvesen og Jernbaneverket vil fredag markere anleggsstart for Strømmen kollektivterminal, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Statens vegvesen vil i samarbeid med Jernbaneverket bygge ny kollektivterminal og ruste opp områdene rundt Strømmen stasjon. Arbeidene innebærer også flytting av Statsråd Ihlens vei, stenging av Sagdalsveien, bygging av ny innfartsparkering på begge sider, nye plattformer, opprustning av undergangen under sporene med nye ramper tilpasset funksjonshemmede. I Nasjonal transportplan (NTP) er utvikling av knutepunkter i tilknytning til jernbanestasjoner satt opp som et satsingsområde. Meningen med slike kollektivterminaler er å få folk til å redusere bilbruken og heller bruke kollektive transportmidler i by og tettsteder. Dette gjøres ved å øke tilgjengeligheten til jernbane og de lokale kollektivtilbudene gjennom å lette omstigning mellom tog, buss, taxi og bil. Strømmen kollektivterminal vil være knutepunktet for vestre del av Skedsmo kommune og Rælingen kommune. Prosjektet vil være et viktig bidrag til å gjøre det triveligere på Strømmen. Anleggsarbeidet starter i uke 43 med omlegging av Statsråds Ihlens vei. Arbeidet vil i det første året hovedsakelig bli konsentrert om den vestre siden (Skjetten-siden). Men det vil også foregå aktiviteter på Strømmen-siden med grøftegraving og pressing av rør under jernbanesporene. Arbeidsområdet vil være på begge sider av Strømmen stasjon, fra Bråte bru og syd for dagens parkering på Skjetten-siden og syd for lagerhusene på Strømmen-siden. Anlegget er delt opp med to frister: Ferdigstillelse av atkomstveger og parkeringsplasser på Skjetten-siden høsten 2006. Ferdigstillelse av hele anlegget med kollektivterminalen er 20. september 2007. Totalkostnadene for prosjektet er beregnet til 102 millioner kroner (2002- kroner) Av dette går 64 millioner kroner til kollektivterminal, inkludert kostnader til Bråte bru og fullføring av Stasjonsveien. Til spor og plattformer, fortau, ramper, trapper, samt opprustning av eksisterende undergang under sporene går det med 38 millioner (forventningsverdi). Jernbaneverket skal dekke 28 millioner kroner, Skedsmo kommune 2 millioner kroner og Statens vegvesen 72 millioner kroner i hovedsak ved hjelp av bompenger fra Oslopakke 2.