Jernbaneverket har funnet ut at det er manipulert med ni av 43 lifter som brukes i anleggsarbeid på Vestfoldbanen for å tilfredsstille sikkerhetsforskriftene. Her fra anleggsarbeidet Porsgrunn-Farriseidet tidligere i høst. Byggeindustrien presiserer at det ikke vites om liften på bildet er blant de 43 liftene Jernbaneverket har kontrollert.

Alarmerende for Jernbaneverket: Sikkerhetstiltak på lifter manipulert bort

Ni av 43 lifter i bruk ved jernbaneanleggene Farriseidet-Porsgrunn og Holm-Nykirke er ifølge Jernbaneverket blitt tuklet med for å jukse med sikkerhetsforskriftene.

Etter at Jernbaneverkets (JBV) stikkprøvekontroller viste flere feil og mangler på liftene, ble det besluttet å undersøke de 43 liftene som brukes i anleggsarbeidene på Vestfoldbanen. Stikkprøvekontrollene ble foretatt som følge av dødsulykken i Holmestrandtunnelen på Holm-Nykirke prosjektet, der en arbeider ble klemt i hjel mot tunneltaket mens han jobbet i liften den tredje oktober i år.

– Liftene er «tuklet med»

– Vi har trodd at en godkjent årskontroll var en garanti for at alt var i orden. Slik er det ikke. Undersøkelsene våre har vist at mange av liftene er «tuklet med» likevel. Det er ikke akseptabelt at det går ut over sikkerheten til arbeiderne, uttaler prosjektdirektør Stine Ilebrekke Undrum på Jernbaneverkets intranettside Banenettet.

– Kobler ut nødknappen

JBVs intranettside skriver blant annet også at «ved å kode om maskinen fra europeisk til amerikansk standard, settes overlastbryteren ut av funksjon. Dermed kan man ha med last/flere personer i kurven uten at alarmen går og liften låses. I amerikansk standard kan liften i tillegg kjøre fremover, svinge og løfte samtidig. Dette er ikke ulovlig, men øker sannsynligheten for ulykker betraktelig. Andre kobler ut nødknappen på dash-bordet og alarmen som piper hvis liften står skjevt.»

–Brukerne har manipulert

Til Byggeindustrien sier Undrum at JBV nå fokuserer på å ta lærdom av det som er avdekket i etterkant av ulykken.

– Man kan ikke se bort i fra at det kan være brukerne som har manipulert bort sikkerhetstiltakene på liftene. Men skyldspørsmålet er ikke interessant for oss nå. Det som er viktig er hva vi kan lære av dette. Vi er overrasket over det vi har avdekket, men det er nok dessverre slik realiteten er. Og det er en bransjeutfordring å rydde opp i dette, sier Undrum.

– Uleselige bruksanvisninger

I kontrollrunden av liftene som JBV gjennomførte, fant man også pedaler uten beskyttelseshette, kontrollpaneler og bruksanvisninger som var uleselige, og rekkverk som var tapet fast i åpen posisjon, uttaler HMS-leder Mari Anne Aker til intranettet Banenettet. Ifølge intranettsiden til JBV ble flere lifter gitt bruksforbud, og en lift fikk nøklene konfiskert på stedet.

Har ikke konkludert

Politiet i Vestfold leder etterforskningen av ulykken i Holmetrandtunnelen mellom Holm og Nykirke, og saken behandles også i Arbeidstilsynet.

– Vi har ikke sendt ut endelige rapporter til de involverte virksomhetene. Vi har innhentet mange opplysninger, og vi har gransket den informasjonen vi har fått, men vi må avvente hva politietterforskningen kommer frem til før vi kan konkludere. Jeg kan derfor foreløpig ikke sette en dato for når vi blir ferdig med dette arbeidet. Det som er viktig, er at konklusjonen blir riktig, sier inspektør Karianne Roberg i Arbeidstilsynet Sør-Norge til Byggeindutrien.

Det har ikke lyktes Byggeindustrien å få kontakt med Politiets etterforskningsleder for Holmestrand-ulykken.