Foto: Matti A. Kallio

Vegvesenet og Skanska etablerer ny kunnskap gjennom miljøregnskap

Statens vegvesen etablerer ny kunnskap fra gjennomføring av miljøregnskap for E18 i Larvik.

Vegvesenet har besluttet å gjennomføre miljøregnskap for parsellen E18 Bommestad-Sky i Larvik. Skanska har her en av de største entreprisekontraktene hittil i norsk sammenheng. Denne omfatter firefelts motorvei med blant annet to fjelltunneler og en løsmassetunnel.

- Vi ønsker å gjennomføre en livsløpsvurdering av E18 Bommestad-Sky for å lære hva som er de største driverne for miljøbelastningen fra utbygging av våre veiprosjekter, sier Ingvild Nina Skjong, seksjonsleder i Plan og prosjektering Aust Agder i Vegvesenet.

- Erfaringene vil være et verdifullt grunnlag for å identifisere gode løsninger med lav miljøpåvirkning i planleggingen av nye prosjekter.

Skjong er også prosjektleder for utvikling av en miljøkalkulator som skal benyttes i planleggingen av Statens Vegvesens prosjekter og som regnskapsverktøy ved utført entreprise. Miljøkalkulatoren kan også benyttes, hvis Vegvesenet bestemmer det, som del av anbudsavgjørelser. E18 Bommestad – Sky blir et testprosjekt for det nye LCA beregningsverktøyet.

Skanska vil stå for gjennomføringen av livsløpsvurderingen. Denne skal gjennomføres i to omganger, først ut ifra det prosjekterte konkurransegrunnlaget og de faktiske mengdene som blir registrert i gjennomføringen av prosjektet. På denne måten vil man skaffe seg en oversikt over hva som fører til de største miljøbelastningene. Dette kan brukes til å jobbe fram tiltak for forbedringer, uten å måtte vente til prosjektet i Larvik er ferdigstilt. En oppdatert analyse ved overlevering, basert på de registrerte mengdene, vil danne et grunnlag for mer presise vurderinger.

Stort potensiale

Global oppvarming blir fremhevet som en av vår tids viktigste utfordringer. Dette er et av flere parametere som vil bli vurdert i analysen. Klimagassutslipp fra veibasert transport er en viktig og velkjent bidragsyter til global oppvarming. Mindre kjent er det at produksjon av sement og stål til bruk i utbygging av infrastruktur alene utgjør nærmere 2 % av verdens totale utslipp av klimagasser.

Gode løsninger ved utbygging av infrastruktur, som store veiprosjekter, har dermed et stort potensial for å redusere vår negative miljøpåvirkning. Dette blir et særlig viktig perspektiv i den planlagte utbyggingen av E18 og videre for fergefri E39, som vil omfatte betydelige mengder materialer.

Grønt skifte

Administrerende direktør i Skanska, Ståle Rød, ønsker initiativet fra Statens Vegvesen velkommen - Jeg er glad for at Statens Vegvesen og Skanska med dette får muligheten til å utvikle vår kunnskap i samarbeid med hverandre. Det er først når man sitter med kompetanse på begge sider av bordet at man kan utløse de virkelig store besparelsene for miljøet. Med dette er vi ett skritt nærmere det grønne skiftet innen anlegg.