Gangbrua vil bli et landemerke i Molde og sikre myke trafikanter trygg kryssing av E39 på Årø. Det kjører i gjennomsnitt 14150 kjøretøy i døgnet på vegen. Ill: Kosbergs arkitektkontor AS

Samarbeid om trygg kryssing av E39

Statens vegvesen og Brunvoll ved Høvdingbygget Årø AS har inngått samarbeid om å bygge gangbru over E39 mellom Høvdingbygget og industrianlegget til Brunvoll på Årø i Molde. Brua skal stå ferdig våren 2016.

Fakta

Kostnadsoverslag: 15,615 millioner kroner (2014-verdi)

Statens vegvesens andel: 5,735 millioner kroner, ca. 35 prosent.

Byggherre: Høvdingbygget Årø AS

Ferdigstillelse: Senest 1. april 2016.

- Vi har savnet en trygg kryssing av E39 i dette området. Det er derfor veldig gledelig at vi sammen har funnet en løsning der Brunvoll får bygd sammen sine lokaler, samtidig som vi sikrer gående og syklende en trygg kryssing av vegen, mye tidligere enn vi trodde var mulig, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Det blir stilt samme krav til sikkerhet og framkommelighet for gangbrua på Årø som det stilles til andre konstruksjoner som bygges i Statens vegvesens regi. Brua blir også universelt utformet, det vil si at alle skal kunne bruke den, uavhengig av funksjonsevne.

Statens vegvesen har ansvar for at tilkomsten til heis- og trappetårn blir brøytet, strødd og vedlikeholdt. Høvdingbygget Årø AS drifter selve gangbrua.

- For oss har samarbeidet med Statens vegvesen vært en positiv erfaring, som både vi og trafikantene får stor glede av. Jeg er glad for at vi kan jobbe sammen med en offentlig aktør og finne løsninger som er til både vårt og samfunnets beste, sier administrerende direktør i Brunvoll Holding AS, Terje Dyrseth.

Gangbrua gjør at Brunvoll kan samle hele bedriften, bokstavelig talt, under samme tak på Årø.

- Vi regner det for å være en viktig konkurransefordel. Vi får samlet kompetansemiljøene og skapt en felles kultur i bedriften. Uten bro ville det ha blitt nesten like tungvint å krysse E39 som å forflytte seg fra sentrum, der vi har deler av miljøet vårt i dag, og ut til Årø, sier Dyrseth.

Gangbrua er tegnet av Kosbergs arkitektkontor, holder høy estetisk kvalitet og vil være det første møtet med Molde by for trafikantene som kommer nordfra.

Brua vil bli et landemerke i Molde. Derfor ønsker Brunvoll og Statens vegvesen at innbyggerne i Molde skal få muligheten til å være med å bestemme hva den skal hete. Når det nærmer seg åpning i 2016, vil vi arrangere en navnekonkurranse der alle får mulighet til å delta.