Vegvesenet med U-sving på E16

Statens vegvesen snur i sin anbefaling, og går inn for nordlig E16-trasé gjennom Oppaker i Nes kommune.

Det skriver Romerikes Blad i en artikkel på sine nettsider.

Veivesenet har, ifølge avisen, tidligere anbefalt det søndre alternativet i området Oppaker/Herbergåsen, og administrasjonen i Nes kommune har også trykket denne veiløsningen til sitt bryst.

E16 Kløfta - Kongsvinger

Totalkostnad: 6 milliarder kroner

Lengde: 60 kilometer

Bredde: 16,5 meter firefelts motorvei

Lokalbefolkningen, som frykter store støyplager, var dog ikke overbevist om at den søndre traseen var den beste for lokalmiljøet, og etterspurte en nordlig trasé.

Formannskapet i Nes fulgte folkeopinionen, og sluttet seg, ifølge artikkelen, til dette forslaget.

Kommunestyret vedtok tidligere i år at begge alternativene må konsekvensutredes, da det lokale næringslivet er for den søndre traseen.

– Etter gjennomført konsekvensutredning vil begge alternativene bli lagt ut til høring. Det er lagt opp til endelig vedtak i Nes kommunestyre 30. juni, sier prosjektleder Geir Pedersen i Statens vegvesen.

Han sier overfor rb.no at Vegvesenet har snudd i sin anbefaling etter å ha kommet frem til at den nordre traseen har mindre negativ påvirkning på både dyrket mark og boliger i området.