E134 Svandalsflonatunnelen i Vinje kommune i Telemark. Foto: Geir Brekke / Statens vegvesen

Vegvesenet: Mest nytte med E134 og Rv. 52 over Hemsedal

Statens vegvesen uttaler at E134 over Haukeli og Rv. 52 over Hemsedal vil gi størst nytte for trafikantene.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider mandag.

Ifølge Vegvesenet blir det en utfordrende oppgave å finne ett godt alternativ til hovedvei mellom Oslo og Bergen, eventuelt Oslo-Haugesund.

Rv. 52 over Hemsedal, Fv. 50 Hol-Aurland, E16 over Filefjell ogRv. 7 over Hardangervidda utfyller hverandre samtidig som de konkurrerer med hverandre. E134 er, ifølge artikkelen på aftenposten.no, en mer selvstendig veiløsning.

Å satse store summer på E134 kan gi stor samfunnsøkonomisk gevinst, men vil ha lite å si for trafikken øst-vest nord for Hardangervidda. Tilsvarende vil en tung satsing på én vei nord for Hardangervidda, som Rv. 52, også gi stor samfunnsøkonomisk gevinst, men har lite å si for trafikantene som i dag bruker E134, skriver avisen.

Men om E134 får en direkte forbindelse via Odda til Bergen, vil trafikkbildet, ifølge Vegvesenet, endres vesentlig.

Ved å bruke 29 milliarder kroner på å oppgradere dagens trasé på E134, over Rauland, og bygge noen nye tunneler og strekninger, vil man, ifølge Vegvesenet, hvert år oppnå en trafikknytte på 1,2 milliarder kroner i året.

Det gir en reisetid Bergen-Sandvika på 4,5 timer, mot 8,1 timer i dag.

I tillegg har Veivesenet vurdert en satsing både på Rv. 52 og en forlengelse av dagens Rv. 5 mellom Lærdal og Florø. Det innebærer en kostnad på 26,3 milliarder kroner, hvilket gir en trafikknytte per år på 1,3 milliarder kroner.