I sommer åpnet den nye strekningen Sokna-Ørgenvika, som har gjort veien kortere mellom øst og vest både om man kjører rv 7 Hardangervidda og rv 52 Hemsedalsfjellet. (Foto: Truls Tunmo)

Nærmer seg konklusjon rundt Øst-Vestutredningen

Statens vegvesen er i den avsluttende fasen i arbeidet med en overordnet NTP-utredning om øst-vestforbindelsene i Norge. Allerede før jul skal det trekkes frem en eller to veier som det anbefales å satse videre på som hovedveien mellom Oslo-Bergen.

Mandag har Statens vegvesen invitert til innspillskonferanse rundt arbeidet.

De har over lengre tid arbeidet med utredninger for ås e på hvilken betydning og funksjon de ulike øst-vestforbindelsene har i dag og frem mot 2050. Utredningen skal gi grunnlag for å foreslå en strategi for utvikling av øst-vestforbindelsene og å prioritere mellom disse.

Det er allerede blir arrangert en innspillskonferanse tidligere og etaten håper at de som jobber for de ulike alternativene kan komme med ytterligere momenter mandag.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere signalisert en hovedvei, men overfor Aftenpostenpeker han på at det kan komme to veier mellom øst og vest.

– Jeg har nå lenge prøvd å si at vi ikke kan ha mer enn to hovedveier øst-vest. Det kan bety to. Vi kan ikke ende opp med fire-fem, sier Solvik-Olsen til avisen.

Det er fire strekninger som kjemper om å bli prioritert, rv. 52 Hemsedalsfjellet, rv7 Hardangervidda, E16 Filefjell og E134 Haukelifjell. Alle disse har både fordeler og ulemper og ved flere av strekningene er det den senere tiden gjort betydelige oppgraderingsarbeider.