– Hvis vi skal forsvare et høyere prisnivå, må kundene også kunne forvente mer av oss, slo Glava-direktør Jon Karlsen fast for de fremmøtte til møtet i Lillestrøm.
Utgangspunktet for dialogmøtet var industrialiseringsbehovet i byggebransjen, og en rekke bransjeaktører kom med sine innspill i dialogen.
Seriøsitet
Karlsen mener først og fremst at bransjen må se på industrialiseringen som en måte å bli i stand til å levere som lovet. I tillegg til at folk ikke får det de tror de har kjøpt, får de det, i mange tilfeller, heller ikke til avtalt tid, pris og kvalitet, påpeker Karlsen.
– Seriøsitet og omdømme dreier seg om mye mer enn aktører som sniker seg unna å betale moms, sa han fra talerstolen torsdag.
Administrerende direktør Jon Sandnes i BNL og NHO-direktør Kristin Skogen Lund talte også under dialogmøtet, sammen med administrerende direktør Øystein Snuggerud i Ring Alm Tre, prosjektutvikler Kjell Skog i Byggmesteren Tromsø og administrerende direktør Roald Haug i Støren Treindustri.
Mentalt skifte
Administrerende direktør i Treindustrien, Heidi Kielland, forteller overfor Byggeindustrien at bransjen har en rekke forskjellige syn på hva industrialisering vil si, men at mye også er felles.
– Industrialisering handler om å kunne gi kunden det de vil ha, og prosessen går helt fra innhenting av råvaren til levering av det ferdige produktet, sier hun.
Administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien.
Kielland mener tre- og byggevareindustrien har et stort forbedringspotensial som kan nås gjennom økt industrialisering av bransjen, men påpeker at dette også er en prosess som allerede er i gang.
– Vi ser at flere av våre medlemmer er godt i gang, og det er viktig at vi følger opp og støtter dette. Industrialisering av bransjen er like mye et skifte i mentalitet som det er et produksjonsskifte. Vi må tørre å tenke utenfor boksen, og tenke nytt rundt vårt forhold til kundene, rundt bærekraft, kvalitet, leveringssikkerhet og pris, sier hun.