Glava-direktør Jon Karlsen.BNL-direktør Jon Sandnes.NHO-direktør Kristin Skogen Lund.Varaordfører i Skedsmo kommune, Boye Bjerkholt.Administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien.

Karlsen: - Får ikke som bestilt

Glava-direktør Jon Karlsen mener kjøpere av norske håndverkertjenester ofte ikke får det de tror de kjøper. Under sitt innlegg for Treindustriens og Byggevareindustriens dialogmøte, tok han et oppgjør med dårlige håndverkere.

– Hvis vi skal forsvare et høyere prisnivå, må kundene også kunne forvente mer av oss, slo Glava-direktør Jon Karlsen fast for de fremmøtte til møtet i Lillestrøm.

Utgangspunktet for dialogmøtet var industrialiseringsbehovet i byggebransjen, og en rekke bransjeaktører kom med sine innspill i dialogen.

Seriøsitet

Karlsen mener først og fremst at bransjen må se på industrialiseringen som en måte å bli i stand til å levere som lovet. I tillegg til at folk ikke får det de tror de har kjøpt, får de det, i mange tilfeller, heller ikke til avtalt tid, pris og kvalitet, påpeker Karlsen.

– Seriøsitet og omdømme dreier seg om mye mer enn aktører som sniker seg unna å betale moms, sa han fra talerstolen torsdag.

Administrerende direktør Jon Sandnes i BNL og NHO-direktør Kristin Skogen Lund talte også under dialogmøtet, sammen med administrerende direktør Øystein Snuggerud i Ring Alm Tre, prosjektutvikler Kjell Skog i Byggmesteren Tromsø og administrerende direktør Roald Haug i Støren Treindustri.

Mentalt skifte

Administrerende direktør i Treindustrien, Heidi Kielland, forteller overfor Byggeindustrien at bransjen har en rekke forskjellige syn på hva industrialisering vil si, men at mye også er felles.

– Industrialisering handler om å kunne gi kunden det de vil ha, og prosessen går helt fra innhenting av råvaren til levering av det ferdige produktet, sier hun.

Administrerende direktør Heidi Kielland i Treindustrien.

Kielland mener tre- og byggevareindustrien har et stort forbedringspotensial som kan nås gjennom økt industrialisering av bransjen, men påpeker at dette også er en prosess som allerede er i gang.

– Vi ser at flere av våre medlemmer er godt i gang, og det er viktig at vi følger opp og støtter dette. Industrialisering av bransjen er like mye et skifte i mentalitet som det er et produksjonsskifte. Vi må tørre å tenke utenfor boksen, og tenke nytt rundt vårt forhold til kundene, rundt bærekraft, kvalitet, leveringssikkerhet og pris, sier hun.