Norske Boligbyggelag (NBBL) arrangerte i dag et møte i Oslo om bolig- og byutvikling. På agendaen sto blant annet eventuelle statlige planretningslinjer og om god byutvikling krever økt statlig styring. I paneldebatten deltok Mudassar Kapur (H), Jan Bøhler (AP), Bård Vegar Solhjell (SV) og tidligere byrådsleder i Oslo, Ola Elvestuen (V).
Arealfrigjøring
Førsteamanuensis Erling Dokk Holm ved Markedshøyskolen er krystallklar på hva som må til for at Oslo i fremtiden skal kunne håndtere befolkningsveksten og økt trafikk.
– Riksveg 4 må bygges delvis i tunnel. Da frigjøres arealer for å kunne bygge boliger nord i Oslo. Og T-banen må bygges ut i flere områder. Blant annet er det nødvendig med en T-banelinje fra Økern og rett nordover i bunnen av Groruddalen, og en øst-vest-forbindelse her vil også være å fortrekke, sier Dokk Holm til Byggeindustrien.
T-bane i Oppegård
Han ønsker også en T-banestrekning fra deler av Oppegård til Oslo syd, eksempelvis til Nordstrand.
– Det vil ta for lang tid å reise med T-bane fra en del områder i Stor-Oslo og inn til byen og motsatt. Men for eksempel Ellingsrud-banen bør utvides til Lørenskog. Dersom vi bruker bare 30 milliarder kroner av de 140 milliardene det vil koste å bygge ut Intercity-triangelet, vil dette være nok til å bygge ut det vesentligste av kollektiv samferdsel for Oslos del, sier Dokk Holm.
– For mange kommuner
Høyres Mudassar Kapur mener antall kommuner i landet må reduseres for å få gjennomført en helhetlig bolig- og byutvikling i landet generelt.
– Hvorfor blir det lappeteppe-utbygging i Norge? Jo, fordi vi har 428 kommuner som hver for seg planlegger boligutbygging. En mer helhetlig planlegging må til, og for å klare dette, må antall kommuner reduseres. Nå er vi i gang med en dialog med kommunene om hvordan de best mulig kan utnytte arealene. Vi må finne en balanse mellom statlig overstyring og lokalt selvstyre i kommunene, sa Kapur i paneldebatten.
Bård Vegar Solhjell (SV) etterlyser en nasjonal vilje for byutvikling.
– Denne viljen savner jeg i dagens regjering, sa Solhjell.
– Må starte i sentrum
Ifølge Jan Bøhler (AP) må byutviklingen starte i sentrum av oslo, og det må komme på plass en statlig finansiering for baneutbyggingen.
– Vi kan ikke starte i den andre enden, som å etablere nye bydeler for eksempel på Gjersrud og Stensrud i Oslo, eller i Lørenskog, sa Bøhler.
– Må prioritere Oslo øst
Venstres nestleder, Ola Elvestuen, mener at boligutviklingen for Oslos del bør prioriteres på østkanten.
– De beste prosjektene må komme i Oslo øst og i Groruddalen, og Husbanken må spille en sentral rolle på finansieringssiden her, sa Elvestuen i NBBL-møtet.