Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Lovende resultat i eksplosivt forsøk

Ønnåsen tunnel har gitt bransjen mulighet til å lære mer om tunneldriving med elektroniske utløsere. Foto: Christian Aarhus

Publisert: 27.11.2014 01:16.

I et av de mest omfattende forsøkene som noen sinne er gjort med elektroniske tennere i norsk tunnelsprengning, har man nå sett på hvilke gevinster som ligger i å sprenge ut tunnelen elektronisk.

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien

  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner

  • Færre fusjoner enn ventet i 2020

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter
  • NHO-rapport: Venter innhenting – men i ujevnt tempo
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSindre Sverdrup Strand

I Skillingsmyr-entreprisen på Vestfoldbanen har byggherre

Espen Hugaas
 

Sivilingeniør Espen Hugaas i Orica forteller at sprenging med elektroniske utløsere blant annet gir mye finere konturer i tunnelen. Foto: Orica

Jernbaneverket, totalentreprenør Veidekke og sprengningsleverandør Orica gjort et omfattende forsøk på sprengning med elektroniske tennere i tunneldriving.

I den 635 meter lange Ønnsåsen tunnel har man i løpet av fire uker i høst sprengt seg gjennom fjellet for å se om elektroniske tennere har noe for seg i tunneldriving når man ser bort ifra rystelsesproblematikken som løsningen vanligvis er svar på. 20 salver over en strekning på omtrent 100 meter, med elektroniske tennere i samtlige hull, er et unikt forsøk i norsk tunneldriving.

Sivilingeniør Espen Hugaas i Orica forteller at sprengning over jorden med elektroniske tennere over flere år har gitt resultater som kan tyde på at man kan oppnå gevinster også i tunneldriving.

– Rent teoretisk ser vi veldig klart at dette kan ha noe for seg, men sprengning er i stor grad erfaringsbasert, og det er ikke nok å komme med teorier, sier han.

Initiativet til forsøket kom fra byggherre på Skillingsmyr-entreprisen, Jernbaneverket, og ligger inne i kontrakten.

Konturene av noe nytt

– Vi ville teste elektroniske tennere i en situasjon hvor ingenting tilsa at vi trengte det, for å se hvilke resultater det det ville gi. Tunneldriften har ellers gått helt som normalt, sier Hugaas.

Selv om forsøket ikke ble avsluttet før i slutten av oktober, kan han fortelle at man allerede har gjort en rekke observasjoner.

– Den mest åpenbare er konturkvaliteten. Alle som har vært innom tunnelen, har vært enige i at vi har fått veldig slette og fine konturer. Det må sies at vi har sprengt i veldig fint fjell, men jeg tror man vil merke en enda bedre effekt i dårligere fjell, sier Hugaas.

De foreløpige funnene man har gjort i forsøket, omfatter også mindre overmasse, lengre inndrift, reduserte mengder sprøytebetong og lettere lasteforhold.

– Vi må gå etter å se nærmere på hva akkurat dette skyldes, og det kan ha flere forklaringer. Det er fortsatt litt detektivarbeid som gjenstår, påpeker Hugaas overfor Byggeindustrien.

Han mener forsøket absolutt har vært vellykket, og sier at han håper det vil gjøres flere lignende forsøk.

På millisekundet

Det som gjør utslaget ved bruk av elektroniske tennere, er, ifølge Hugaas, nøyaktigheten de gir når salvene skal skytes. Tennerne er programmerbare fra 0 til 20.000 millisekunder, og i forsøket i Ønnåsen tunnel har man prøvd å optimalisere utsprengingen i praksis.

– Det ligger et stort potensial i dette, og vi kunne nok også ha gjort enda større endringer underveis, sier Hugaas.

De elektroniske tennerne gir også økt sikkerhet, i og med at man både kan teste tennerne på forhånd og vite om alle har gått av etter at salven er skutt.

Tid og penger

Det kan ta lang tid før man vet om de positive egenskapene ved tunneldriving med elektroniske tennere veier opp for den økte prisen som også følger med.

– Byggherre ser mye på sikring og vedlikehold, og det er ikke gitt at en kontur som ser bedre ut, presterer bedre. Det kan gå mange år før vi trygt kan si hva vi har fått ut av det, sier Hugaas.

Orica-ingeniøren forteller at elektroniske tennere i gjennomsnitt krever en halvtime lengre tid til kobling per salve. Hugaas mener dog at med Norges erfarne og selvstendige skytebaser, vil den ekstra tiden raskt bli mindre etter hvert som teknikken blir mer vanlig. Selv om elektroniske tennere har eksistert i flere tiår, er det først i løpet av de siste seks, syv årene at de har blitt mer vanlige på markedet.

Kanskje vil fremtidige grenser sprenges med elektroniske tennere.

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

Alvorlig arbeids-ulykke i Bergen


 

Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

 

Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen