Arkivfoto

10 år med Norsk fjellsprengningsmuseum (se video)

Norsk fjellsprengningsmuseum på Hunderfossen har vært en suksess i bransjen og blant publikum. I år markeres jubileet for museets første ti år i drift.

Jan Rohde

Norsk fjellsprengningsmuseum, som eies og drives av Norsk

vegmuseum på Hunderfossen, markerer i år 10-årsjubileum etter åpningen 19. juni 2004. Arbeidet med å bygge opp museet har vært omfattende og langsiktig, og er etter det første tiåret en erklært suksess i bransjen og blant publikum.

Verdifull arv

I samarbeid med Norsk vegmuseum bistår Foreningen for Norsk fjellsprengningsmuseum med å skaffe nye maskiner og utstyr som er viktig dokumentasjon av den norske bergarbeidshistorien. Foreningen bidrar også med faglig kompetanse i forbindelse med den daglige driften av museet.

– Det vi har skapt på Hunderfossen er unikt i både norsk og internasjonal sammenheng. Det finnes antakeligvis ingen andre museer av denne typen i verden, nettopp fordi den norske bergarbeidshistorien er unik på så mange måter, sier styreleder Jan Rohde i Foreningen for Norsk fjellsprengningsmuseum.

En stor del av arbeidet som legges ned er basert på dugnadsinnsats fra medlemsbedriftene. Styrelederen mener det er beundringsverdig hvor mange ildsjeler som finnes i bransjen, og som jobber for å bevare dette for historien.

Vil videreutvikle publikumsfavoritten

Norsk fjellsprengningsmuseum er blitt en publikumsfavoritt, men står foran nye utfordringer i tiden som kommer. Hoveddelen av museet består av en 240 meter lang tunnel med nisjer der maskiner og utstyr er utstilt. I tunnelen, som gir et realistisk bilde av forholdene i norsk vei-, jernbane- og kraftverkstunneler under bygging, utgjør fuktige forhold en utfordring for utstillingene.

– Vi ønsker å gjennomføre tiltak for å videreutvikle museet i årene som kommer, og vil derfor ha flere nye medlemmer i Foreningen for Norsk fjellsprengningsmuseum. I 2017 vil World Tunnel Congress (WTC) legge inn besøk på Norsk fjellsprengningsmuseum som en del av kongressen. Når vi får anledning til å vise oss frem for verden er det selvfølgelig viktig at museet fremstår i sin beste stand, avslutter styreleder Jan Rohde.

De 18 medlemmene i Foreningen for Norsk fjellsprengningsmuseum:

AF Gruppen AS, Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS, Implenia Norge AS, Jernbaneverket, Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult AS, Norsk Arbeidsmandsforbund, NCC Construction AS, Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk, Norges Geotekniske Institutt, Norconsult AS, Normet Norway AS, Orica Norway AS, Skanska Norge AS, Statens vegvesen, Statkraft, Sweco Norge AS, Veidekke Entreprenør AS.

Høydepunkter i museets virke :

· Offisiell åpning for publikum 19. juni 2014, etter over 10 års planlegging og forarbeid.

· ”Varanger-trucken”, gitt av A/S Sydvaranger, ankommer våren 1999.

· ”Titania-lasteren”, gitt av Titania AS, ankommer høsten 2013.

· Det nye informasjonssenteret, bestående av 25 brakkemoduler gitt av Statens vegvesen, ankommer høsten 2013.

· Norsk vegmuseum avholdt storstilt og vellykket familiedag for 3 000 fremmøtte, med Norsk fjellsprengningsmuseum som hovedarena.

Museets satsningsområder fremover:

· Bedre avfukting og drenering i tunnelen.

· Utvikle formidlingen mot publikum.

· Innrede det nye informasjonssenteret for å gi bedre publikumsopplevelse.

· Asfaltere deler av tunnelen for å bedre publikumsadkomsten.

· Ettersikring og oppgradering av maskinoppstillingsplass på utearealene.

· Omplassering av maskiner og utstyr for å bedre vise de forskjellige arbeidsprosessene.