- Skal vi ha entreprenører som kan gi pris i neste omgang må vi ha en bransje som tjener penger, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.

Taale Stensbye: - Entreprenørene må få lov til å tjene penger

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen mener det blir feil hvis entreprenørene skal få kritikk fordi de tjener penger.

Stensbye, som er prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen og E6 Gardermoen - Biri, fikk med seg reportasjen hvor NRK tegnet et bilde av en grådig entreprenørbransje som skor seg på E6-utbyggingen nord for Gardermoen og i Gudbrandsdalen.

– Man fikk et inntrykk av at det er lett å tjene store penger på kontrakter med Statens vegvesen. Fellesprosjektet er et godt eksempel på at dette ikke er tilfelle, sier Stensbye og peker på at Veidekke har tapt store penger i prosjektet.

– Fellesprosjektet er den tredje parsellen vi bygger nord for Gardermoen. Ved de to første parsellene var prisene så lave at entreprenørene neppe tjente penger. Vi var derfor ikke veldig overrasket over at det ble en liten økning på cirka fem prosent ved tilbudene vi fikk inn ved Fellesprosjektet, forteller Stensbye

I NRK-reportasjen pekes det blant annet på at prislappen på konkursrammede Alpines parsell ved Fellesprosjektet økte med 500 millioner da Statens vegvesen måtte få inn ny entreprenør.

Stensbye mener det blir feil å trekke dette frem som et eksempel på en entreprenør som tar seg godt betalt.

– Det er helt riktig at denne kontrakten ble en del dyrere, men det skal også sies at kontrakten med Alpine var underpriset og lå noen hundre millioner kroner under det vi hadde regnet med. Markedet hadde også endret seg noe, derfor var det naturlig at vi fikk en høyere pris når denne kontrakten måtte ut i markedet igjen, sier Stensbye.

Prosjektlederen forteller at entreprenørene ved Fellesprosjektet opererer med en fortjenestemargin på 2-3 prosent, men han vet at E6-entreprisene i Gudbrandsdalen har ligget på et noe høyere prisnivå enn ved Fellesprosjektet. Han er allikevel ikke av den oppfatning at entreprenørene opererer med skyhøye fortjenestemarginer.

– Skal vi ha entreprenører som kan gi pris i neste omgang må vi ha en bransje som tjener penger. Det blir derfor etter min mening feil å reagere på at en entreprenør sitter igjen med noen prosents fortjeneste når et prosjekt er ferdig, sier Stensbye.