Follobanen oversiktsbilde fra Oslo S. Illustrasjon ViaNova og Jernbaneverket

Ny Oslo-stasjon på Follobanen kan koste åtte milliarder

Jernbaneverket mener en ekstra stasjon på Follobanen kan koste inntil åtte milliarder kroner, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er for sent å snu.

Jan Bøhler (Ap) ønsker å utrede en ny Oslo-stasjon inne i fjellet der Follobanen skal gå. Argumentet er at den planlagte utbyggingen Gjerstud-Stensrud på Søndre Nordstrand ikke må bli et nytt Fornebu uten skinnegående kollektivtilbud.

Det er Aftenposten som melder dette.

Da Bøhler på Stortinget tidligere denne måneden ba samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utrede ny togstasjon på Åsland i Oslo, svarte statsråden nei.

– Det er ikke bare lokalpolitikere på bygdene som bidrar til omkamper om, og utsettelser av, store prosjekter, sier han til Aftenposten.

Milliardkostnader

Jernbaneverket mener en ny stasjon vil koste inntil åtte milliarder og begrunner det med blant annet at behovet for mer tunnel og selve stasjonen vil koste to milliarder.

De peker også på at en ny reguleringsplan, ny kvalitetssikring, opp til ett års ekstra byggetid og tre års utsatt oppstart vil koste 1,5 til 2 milliarder kroner.

Ifølge Jernbaneverket vil en kansellering av anbudskonkurransen som for lengst er i gang, med sannsynlige søksmål for dem i dag er med, koste opp til fire milliarder.

- Det kan bli fire milliarder rett ut av vinduet, sier JBV-ansvarlig for tunnelarbeidet, Anne Kathrine Kalager til avisen.

Solvik-Olsen: - Trøblete

Mandag kveld raste debatten om en ekstra Follobanen-stasjon videre på den store internett-talerstolen Twitter. Selvaag Bolig sin sjef, Baard Schumann, var raskt ute for å kommentere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sin avvisning av ny Oslo-stasjon.

– Er overrasket hvis du ikke ser samfunnsnytten av å bruke investeringer som er gjort til mer nytte? Ski har kun 30.000 innbyggere, skrev Schumann til Solvik-Olsen.

– Resten av strekningen til Halden da? Man kan få mye infrastruktur for 8 mrd, svarte samferdselsministeren og pekte på at man kunne valgt annerledes om prosessen hadde startet nå.

– Men fire år og mange kontrakter senere er det trøblete, ifølge Solvik-Olsen.

Ikke Ap-støtte

Jan Bøhlers forslag om et lokalstopp på Åsland får heller ikke støtte av Arbeiderpartiets egne samferdselspolitiske talskvinne på Stortinget.

- Å lage et lokalstopp på Follobanen er ikke løsningen her. Et slikt stopp vil "ødelegge" for hele intercity-trafikken fra sør, sier Eirin Sund til Aftenposten.