Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) her sammen med vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Solvik-Olsen om kontinuerlig E6-utbygging: – Vanskelig å starte på dugnad

Ingen penger til bygging i 2017, men samferdselsministeren vil likevel ikke avskrive mulighetene for en kontinuerlig E6-utbygging i Gudbrandsdalen.

Fredag meldte Byggeindustrien at en kontinuerlig bygging av E6 gjennom var skrinlagt og at den såkalte etappe to gjennom Gudbrandsdalen, som svært mange lokalt har antatt skulle starte i 2017, tidligst ville kunne komme i gang i 2019.

Etappe to består av parsellene Gundstadmoen-Frya og Sjoa-Otta.

Kan ikke bygge på dugnad

Nå sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Byggeindustrien at det aldri har ligget penger klar til en kontinuerlig E6-utbygging i handlingsplanen, noe også utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet understreket rett før helgen.

– Lokalt må man se hva som faktisk ligger i planen. Der er det ikke satt av en krone til strekningen i 2017. Da blir det litt vanskelig å starte bygging basert på dugnad, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Så det har aldri vært tanker om en kontinuerlig utbygging i Gudbrandsdalen?

– Jo, tankene har vært der, men det er skapt en forventning om at dette er noe som skal skje. Jeg ser blant annet at noen rødgrønne politikere gir inntrykk av at vi har en annen NTP og en annen handlingsplan enn det de faktisk vedtok. Dermed bidrar de til den forvirringen som har oppstått, mener Solvik-Olsen.

Overraskelse i Gudbrandsdalen

En av de som har blitt forvirret er Sel-ordfører Dag Erik Pryhn (Ap). Overfor Byggeindustrien stiller han seg uforstående til det som for ham ble oppfattet som en nyhet fra toppene i Statens vegvesen.

─ Dette kommer som en stor overraskelse for meg og mange andre i Gudbrandsdalen. Samferdselsdepartementet har i brevs form i 2011 tatt til orde for å planlegge med sikte på en sammenhengende utbygging av E6 Ringebu-Otta. Da bompengeproposisjonen for Frya-Sjoa ble behandlet på Stortinget i februar 2013, ble det lagt inn klare forutsetninger for at det skulle gjennomføres en sammenhengende utbygging, sa han nylig til Byggeindustrien.

Avskriver ikke kontinuerlig bygging

Men til tross for at Ketil Solvik-Olsen ikke står klar med en vidåpen E6-lommebok helt enda, vil ikke statsråden avskrive muligheten for en kontinuerlig utbygging av strekningen i Gudbrandsdalen.

– Det er en grunn til at vi har økt bevilgningene til planlegging, og vi har ambisjoner om å fremskynde og å gjøre ting raskere enn det som ligger i NTP. Det er ikke umulig at vi faktisk får gjennomført det ønsket de har lokalt, men la det være sagt: Det er ikke det som ligger i de rødgrønne planene som Vegvesenet forholder seg til inntil de får andre beskjeder, sier Solvik-Olsen.

Ringebu-floke

Ringebu kommunes avgjørelse om å gå tilbake på trasé-vedtaket de tok for to år siden, har også bidratt til E6-forvirringen i Gudbrandsdalen.

Men til tross for at strekningen må planlegges på nytt, mener Solvik-Olsen en mulig rekkefølge-rokkering kan sørge for å holde tempoet oppe i utbyggingen.

– Hvis man begynner å bygge i motsatt ende, noe som ikke er vedtatt men som vi håper å få til, vil man likevel kunne komme i mål i henhold til alle planer. Kanskje til og med før, sier Solvik-Olsen.

Milliardprosjekter

Vegvesenet bygger en strekning på 34 kilometer til seks milliarder kroner på E6 Frya – Sjoa. Planlagt åpning er i 2016. De to endeparsellene Ringebu – Frya og Sjoa – Otta er tenkt finansiert med statsmidler, og kostnadene er beregnet til 2,5 milliarder.