Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bru mellom Moss og Horten kan koste 60 milliarder

Hengebru med kunstig øy og ilandføring på Jeløya i kulvert og tunnel. Illustrasjon: Sweco

Publisert: 19.11.2014 18:30. Sist endret: 20.11.2014 09:24.

KVU-rapporten om kryssing av Oslofjorden anslår at en bruløsning mellom Østfold og Vestfold kan komme til å koste mellom 35 til 60 milliarder kroner. Men samfunnsøkonomisk kan gigantprosjektet likevel være lønnsomt.

  • BNL: - Svært kritikkverdig at planleggingen av ny togtunnel stanses

  • FriFagbevegelse: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen (53) er død

  • Dette sier Nye Veier om valg av drivemetode ved Ringeriksbanen

  • Bedriftene ser bedring i enden av koronatiltakene

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • BNL: - Svært kritikkverdig at planleggingen av ny togtunnel stanses
  • FriFagbevegelse: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen (53) er død
  • Dette sier Nye Veier om valg av drivemetode ved Ringeriksbanen
  • Bedriftene ser bedring i enden av koronatiltakene
  • Barnehager og skoler i Oslo over på rødt nivå, opplyser kilder i byrådet til TV 2
  • Hæhre og PNC støper Minnevika jernbanebru
  • Ny kompensasjonsordning for utenlandske arbeidstakere – Frp reagerer
  • Banaras ny finansdirektør i COWI
  • Lanserer utslippsfri byggvarme med ny utleiemodell
  • Regjeringen varsler strengere nasjonale tiltak hvis smitten ikke går ned de neste ukene
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre og PNC støper Minnevika jernbanebru

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

KVU

 

Konseptvalgutredning (KVU) er en faglig statlig utredning i tidlig fase for store prosjekter, strekninger og for transportsystem i byområder. I en KVU analyseres transportbehov og andre samfunnsbehov og vurderer ulike prinsipielle måter å løse behovene på. (Kilde: Statens vegvesen)

Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket la onsdag morgen frem sin anbefaling for kryssing av Oslofjorden.

Anbefalingen er å utrede videre en fast forbindelse mellom Moss og Horten – enten i form av en bru- eller tunnelløsning.

De anbefeler også en ekstra forbindelse over Hurum, enten som løp to i Oslofjordtunnelen eller en bruløsning.

For sistnevnte løsning - riksveg 23 - gir Vegvesenet et klart hint om at en bruløsning kan være mest samfunnsøkonomisk i det lange løp.

Les også:
  • Oslofjordkryssing: Solvik-Olsen overrasket over «spenstige» bru-hint
  • Vil krysse fjorden mellom Moss og Horten

10-15 kilometer

En fast forbindelse mellom Moss og Horten - enten i form av bru eller en undersjøisk tunnel - vil erstatte dagens ferjesamband mellom de to byene.

Med en avstand på 10-15 kilometer mellom bysentrene, legger brukonseptet – ifølge rapporten – godt til rette for konkurransedyktig kollektivtransport og sykling. En tunnelløsning vil ikke være gunstig for myke trafikanter. 

Hengebru

Brukonseptet som er skissert mellom Østfold og Vestfold omfatter to nye bruer, en lang hengebru mellom Horten og Jeløya og en bru over Mossesundet.

- Alternativt kan brua mellom Horten og Jeløya bygges som flytebru eller rørbru. Av hensyn til arealinteressene på begge sider av fjorden er det en forutsetning at store deler av veistrekningene på land legges i tunnel, heter det i rapporten.

Flere titalls milliarder

I KVU’en anslås det at en eventuell bruløsning mellom Horten og Moss kan komme til å koste mellom 35 og 60 milliarder kroner.

Mellom 5 og 10 av disse milliardene kan komme til å bli brukt på tiltak for å redusere arealkonflikter på begge sider av fjorden.

En undersjøisk tunnel mellom Moss-Horten vil ifølge rapporten kunne koste mellom 15 og 25 milliarder kroner.

Statens vegvesen understreket under KVU-presentasjonen at kostnadskalkylene er høyst usikre, og at det kreves videre utredninger for å vurdere hvilke løsninger som egner seg best.

Solvik-Olsen: - God samfunnsøkonomi

KVU Solvik Olsen 2
 

Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mottok KVU for kryssing av Oslofjorden i dag. 

– Statens vegvesen har gjort et grundig arbeid, og selv om man lett kan bli blendet av kostnadene, må man også se på hvilken verdi man får gjennom å bygge. Med sine transportkalkyler, vurderer Vegvesenet at det vil være god samfunnsøkonomi i disse prosjektene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien. 

Ifølge analysen vil en fast forbindelse over Oslofjorden kunne føre til:

  • flere relativt korte lokale reiser over fjorden
  • at trafikk flyttes fra E18 på vestsiden til E6 øst for fjorden
  • at bilandelen øker noe både for personer og gods.

– Naturligvis vil det være en diskusjon om prognosene er gode nok. Men vi har sett at Vegvesenet tidligere har underestimert nytteverdien av andre fjordkryssinger. Prosjekt der du endrer dynamikken i samfunnet ved å korte ned reisetider og øke fleksibiliteten, gir en mye større nytte enn det man ofte tror, sier Solvik-Olsen.

Gustavsen: - Skaper kraftigere bo- og arbeidsmarkeder

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er overbevist om at en fjordkryssing mellom Moss og Horten vil gi store positive ringvirkninger.

– Ja, det er et svært prosjekt, men det vil ha betydelige samfunnsvirkninger. Samfunnsøkonomisk er utsiktene gode, sier Gustavsen.

– En veiforbindelse mellom Horten og Moss vil gi en mer effektiv trafikkavvikling og samtidig skape kraftigere bo- og arbeidsmarkedsregioner, understreker han.

Men når en fast forbindelse mellom Østfold og Vestfold kan bli realisert vil ikke vegdirektøren spekulere i.

- Det er fordi både bru- og tunnelløsning må utredes yttereligere, sier han.

Kan ikke forsvare jernbaneinvestering

Når det gjelder jernbaneløsning over Oslofjorden, er utsiktene ikke fullt så gode.

- Per i dag er det vansklig å se at en jernbaneinvestering på det aktuelle nivået (40-50 milliarder kroner) kan forsvares. På lengre sikt kan det likevel være aktuelt å vurdere en Oslofjordkryssing over Hurum i det videre arbeidet med å utvikle jernbanen, for eksempel som et strategisk grep for langsiktig utvikling av areal og transportsystemet i Oslo-området.

Det er Statens vegvesen, Kystverket og Jernbaneverket som har laget utredningen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Statens vegvesen vil no sende utredningen på offentlig høring til aktuelle aktører lokalt. Parallelt med høringen skal utredningen gjennomgå en ekstern kvalitetssikring.

Kart alle konsepter
 

Kart over alle konseptene. Illustrasjon: Statens vegvesen



Nøkkelord:

Bygg, Anlegg, Statens vegvesen, Bru, bru
 

Dette sier Nye Veier om valg av drivemetode ved Ringeriksbanen

 

FriFagbevegelse:
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen (53) er død

 

BNL: - Svært kritikkverdig at planleggingen av ny togtunnel stanses

 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Regjeringen varsler strengere nasjonale tiltak hvis smitten ikke går ned de neste ukene

 

Ny kompensasjons-ordning for utenlandske arbeidstakere
– Frp reagerer

Barnehager og skoler i Oslo over på rødt nivå, opplyser kilder i byrådet til TV 2

 

Bedriftene ser bedring i enden av korona-tiltakene

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen