Hengebru med kunstig øy og ilandføring på Jeløya i kulvert og tunnel. Illustrasjon: Sweco

Bru mellom Moss og Horten kan koste 60 milliarder

KVU-rapporten om kryssing av Oslofjorden anslår at en bruløsning mellom Østfold og Vestfold kan komme til å koste mellom 35 til 60 milliarder kroner. Men samfunnsøkonomisk kan gigantprosjektet likevel være lønnsomt.

KVU

Konseptvalgutredning (KVU) er en faglig statlig utredning i tidlig fase for store prosjekter, strekninger og for transportsystem i byområder. I en KVU analyseres transportbehov og andre samfunnsbehov og vurderer ulike prinsipielle måter å løse behovene på. (Kilde: Statens vegvesen)

Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket la onsdag morgen frem sin anbefaling for kryssing av Oslofjorden.

Anbefalingen er å utrede videre en fast forbindelse mellom Moss og Horten – enten i form av en bru- eller tunnelløsning.

De anbefeler også en ekstra forbindelse over Hurum, enten som løp to i Oslofjordtunnelen eller en bruløsning.

For sistnevnte løsning - riksveg 23 - gir Vegvesenet et klart hint om at en bruløsning kan være mest samfunnsøkonomisk i det lange løp.

10-15 kilometer

En fast forbindelse mellom Moss og Horten - enten i form av bru eller en undersjøisk tunnel - vil erstatte dagens ferjesamband mellom de to byene.

Med en avstand på 10-15 kilometer mellom bysentrene, legger brukonseptet – ifølge rapporten – godt til rette for konkurransedyktig kollektivtransport og sykling. En tunnelløsning vil ikke være gunstig for myke trafikanter. 

Hengebru

Brukonseptet som er skissert mellom Østfold og Vestfold omfatter to nye bruer, en lang hengebru mellom Horten og Jeløya og en bru over Mossesundet.

- Alternativt kan brua mellom Horten og Jeløya bygges som flytebru eller rørbru. Av hensyn til arealinteressene på begge sider av fjorden er det en forutsetning at store deler av veistrekningene på land legges i tunnel, heter det i rapporten.

Flere titalls milliarder

I KVU’en anslås det at en eventuell bruløsning mellom Horten og Moss kan komme til å koste mellom 35 og 60 milliarder kroner.

Mellom 5 og 10 av disse milliardene kan komme til å bli brukt på tiltak for å redusere arealkonflikter på begge sider av fjorden.

En undersjøisk tunnel mellom Moss-Horten vil ifølge rapporten kunne koste mellom 15 og 25 milliarder kroner.

Statens vegvesen understreket under KVU-presentasjonen at kostnadskalkylene er høyst usikre, og at det kreves videre utredninger for å vurdere hvilke løsninger som egner seg best.

Solvik-Olsen: - God samfunnsøkonomi

Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mottok KVU for kryssing av Oslofjorden i dag. 

– Statens vegvesen har gjort et grundig arbeid, og selv om man lett kan bli blendet av kostnadene, må man også se på hvilken verdi man får gjennom å bygge. Med sine transportkalkyler, vurderer Vegvesenet at det vil være god samfunnsøkonomi i disse prosjektene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien. 

Ifølge analysen vil en fast forbindelse over Oslofjorden kunne føre til:

  • flere relativt korte lokale reiser over fjorden
  • at trafikk flyttes fra E18 på vestsiden til E6 øst for fjorden
  • at bilandelen øker noe både for personer og gods.

– Naturligvis vil det være en diskusjon om prognosene er gode nok. Men vi har sett at Vegvesenet tidligere har underestimert nytteverdien av andre fjordkryssinger. Prosjekt der du endrer dynamikken i samfunnet ved å korte ned reisetider og øke fleksibiliteten, gir en mye større nytte enn det man ofte tror, sier Solvik-Olsen.

Gustavsen: - Skaper kraftigere bo- og arbeidsmarkeder

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er overbevist om at en fjordkryssing mellom Moss og Horten vil gi store positive ringvirkninger.

– Ja, det er et svært prosjekt, men det vil ha betydelige samfunnsvirkninger. Samfunnsøkonomisk er utsiktene gode, sier Gustavsen.

– En veiforbindelse mellom Horten og Moss vil gi en mer effektiv trafikkavvikling og samtidig skape kraftigere bo- og arbeidsmarkedsregioner, understreker han.

Men når en fast forbindelse mellom Østfold og Vestfold kan bli realisert vil ikke vegdirektøren spekulere i.

- Det er fordi både bru- og tunnelløsning må utredes yttereligere, sier han.

Kan ikke forsvare jernbaneinvestering

Når det gjelder jernbaneløsning over Oslofjorden, er utsiktene ikke fullt så gode.

- Per i dag er det vansklig å se at en jernbaneinvestering på det aktuelle nivået (40-50 milliarder kroner) kan forsvares. På lengre sikt kan det likevel være aktuelt å vurdere en Oslofjordkryssing over Hurum i det videre arbeidet med å utvikle jernbanen, for eksempel som et strategisk grep for langsiktig utvikling av areal og transportsystemet i Oslo-området.

Det er Statens vegvesen, Kystverket og Jernbaneverket som har laget utredningen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Statens vegvesen vil no sende utredningen på offentlig høring til aktuelle aktører lokalt. Parallelt med høringen skal utredningen gjennomgå en ekstern kvalitetssikring.

Kart over alle konseptene. Illustrasjon: Statens vegvesen