Mulig hengebru for rv. 23 sett fra Digerudveien i Frogn. Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen

Oslofjordkryssing: Solvik-Olsen overrasket over «spenstige» bru-hint

Flere av Statens vegvesens anbefalinger om fjordkryssing av Oslofjorden overrasker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Blant dem var det statsråden selv beskriver som «spenstige hint» om bru fremfor nytt løp i Oslofjordtunnelen.

Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket la onsdag morgen frem sin anbefaling for kryssing av Oslofjorden. 

Det var god stemning da vegdirektør Terje Moe Gustavsen overrakte KVU-en for kryssing av Oslofjorden til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen onsdag morgen.

Anbefalingen er å utrede videre en fast forbindelse mellom Moss og Horten – enten i form av en bru- eller tunnelløsning, eller utbygging av riksveg 23, enten som løp to i Oslofjordtunnelen eller som bru ved Hurum.

- Det ene ødelgger ikke for det andre
Selv om ikke KVU-en som ble lagt frem ikke gir ett svar med to streker under til politikerne, er likevel samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blitt klokere av rapporten han mottok.

– For meg har de gitt klare svar ved å si at det vil være fornuftig for samfunnet både å erstatte Moss – Horten-sambandet med enten  bru eller tunnel, men også å gjøre noe med riksveg 23. Det ene ødelegger ikke nødvendigvis for det andre, sier Solvik-Olsen til Byggeindustrien. 

– Noen av oss, inkludert meg selv, har tenkt at hvis du fikk bygd én skikkelig fjordforbindelse, så ville det sluke så mye transport at du ikke ville ha behov for mer enn den ene. Men fordi  du har så kompakte bo- og arbeidsregioner i det ene området og det andre alternativet handler mye om godsflyt, så har altså begge stor løsningene nytteverdi, legger Solvik-Olsen til.

Overrasket over bruhint

Når det gjelder bygging av et nytt løp i den eksisterende Oslofjordtunnelen, antyder KVU-rapporten at en bru kan gi større nytte på lang sikt.

Men Vegvesenet holder også muligheten åpen for et nytt tunnelløp.

«I den samfunnsøkonomiske analysen, basert på kostnader for langsiktig investeringsbehov mellom Vassum og Krokodden, vurderes bygging av ny rv. 23 med bru over Oslofjorden som bedre enn nytt løp i Oslofjordtunnelen», står det i KVU-rapporten.

Akkurat det signalet overrasker Solvik-Olsen noe.

– Jeg jeg synes de gir et spenstig hint om at riksveg 23 ville vært mer fornuftig som en bruløsning fremfor tunnelløsning. Det er litt overraskende at de vurderer nytteverdien av brua såpass mye større enn en tunnel.

– Men dette handler også om at de i bruløsningen inkluderer store veiomlegginger som gjør at du favner om større befolkningsgrupper. Dermed får du en større nytteverdi av prosjektet, sier Solvik-Olsen.

Vegdirektøren håper på rask avklaring

Etter å ha levert den omfattende KVU-rapporten til Samferdselsdepartementet, håper nå vegdirektør Terje Moe Gustavsen at de politiske beslutningsprosessene går hurtig.

– For riksveg 23 så håper vi på rask avklaring om hvorvidt vi skal bygge bru eller tunnel. Går man for tunnel, så kan vi  to løp klar  tidlig på 2020-tallet. Faller valget på bru, som vi mener er den beste langsiktige løsningen, så er vi nok over midten av 2020-tallet. Men ikke mye, sier Terje Moe Gustavsen til Byggeindustrien.

For fast vegforbindelse mellom Moss-Horten, så snakker man om et lengre perspektiv.

- Da vil jeg være mer forsiktig med å anslå tid, fordi både bru- og tunnelløsning må utredes yttereligere, sier han. 

Nylig presenterte Byggeindustrien filmen "Broen 3" der Hurum kommune, Buskerud fylkeskommune og Region Vestviken viser hvordan de mener øst og vest bør knyttes sammen med bru over Hurumlandet. Videoen ser du under: