Foto: Frode Aga

Vil krysse fjorden mellom Moss og Horten

Den nye kryssingen av Oslofjorden bør gå mellom Moss og Horten, mener konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden.

Konseptutvalget leverer nå sin utredning til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) onsdag formiddag.

I KVU-rapporten heter der:

«Det anbefales videre utredning og planlegging av en fast vegforbindelse i korridoren Moss-Horten. En fast forbindelse gir størst nytte for trafikantene og bidrar mest til regionforstørring. Horten og Jeløya peker seg ut som landingspunkter for bru eller tunnel», står det i KVU-anbefalingen.

De mener at en kryssing av Oslofjorden her også vil være å foretrekke i forhold til trafikale virkninger, grunnforhold, teknologi, kostnader og muligheter til å begrense areal konflikter.

Når det gjelder byggingen av et nytt løp på den eksisterende Oslofjordtunnelen antyder rapporten at bru kan gi større nytte på lang sikt, men holder også nytt tunnelløp som en mulighet.

«I den samfunnsøkonomiske analysen, basert på kostnader for langsiktig investeringsbehov mellom Vassum og Krokodden, vurderes bygging av ny rv. 23 med bru over Oslofjorden som bedre enn nytt løp i Oslofjordtunnelen», står det i KVU-rapporten.

Samtidig skriver de at de ikke tror det er marked for jernbane over Oslofjorden. Blant de andre forslagene utvalget vurderte, var å bygge en vei- og jernbanebru fra Rygge til Tønsberg eller fra Vestby til Holmestrand. Utvalget har konkludert med at det ikke er marked for en jernbaneforbindelse over Oslofjorden.

Statens vegvesen, Kystverket og Jernbaneverket står bak utredningen.

- Moderne og mer effektive transportløsninger for kryssing av Oslofjorden er viktig for fremtiden. Det handler om å knytte sammen bo- og arbeidsregioner på begge sider av fjorden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han legger til at rapporten vil være et godt grunnlag når regjeringen skal velge hovedløsning for planlegging av det fremtidige transporttilbudet over Oslofjorden.

Byggeindustrien er tilstede på overleveringen, og kommer tilbake med mer.