Skanska satte asfaltrekord med varmekamera

Under asfaltering av E6 i Østfold la Skanska Asfalt 2289 meter asfalt uten risikoandel. Dette er det beste resultat noen gang oppnådd med varmekamera-måling i Norge.

IR-scanning med varmekamera er ikke noe nytt i norsk asfaltbransje. Statens Vegvesen har imidlertid nå begynt å bruke dette mer strukturert, og i utvalgte prosjekter er slike målinger tatt inn i kontraktene og knyttet opp mot mulig bonusutbetalinger.

Målingen ble gjennomført av Veiteknisk Institutt. Roar Telle, seniorrådgiver i Veiteknisk Institutt er imponert over resultatet: – Meg bekjent er det aldri tidligere blitt oppnådd en risikoandel på 0,00 %. Dette ble oppnådd 11. september under leggingen av 2289 meter asfalt. Målingen av hele jobben viste en risikoandel på 0,08 %. Dette er det beste resultat som er oppnådd med bruk av varmekamera i Norge.

- Vi er stolt over dette resultatet. Målingen er et bevis for at det er mulig å asfaltere lengre strekk uten stopp. Hemmeligheten er god planlegging, involvering av underentreprenører og høy fagkompetanse hos asfaltutleggerne, forteller Stig Lindland, adm. direktør i Skanska Asfalt.

Selve målingen er gjennomført ved at et infrarødt kamera er installert bak asfaltleggeren. Mens dekket legges registreres temperaturen i dekket. Målet er en jevn kontinuerlig temperatur i asfalten. Dette gir et ensartet dekke. Når asfalteringen foregår uten stopp er det da mulig å unngå kaldere partier. Dette gir en lavere risikoandel, som i realiteten betyr at asfalten får lengre levetid. De siste sesongene har denne målemetoden vært brukt i stadig flere såkalte bonuskontrakter.

- Vi i Skanska er veldig glad for både bonuskontrakter og andre krav i kontraktene som stimulerer til å løfte kvaliteten og anseelsen av asfaltarbeiderne i Norge. Vi hadde gjerne sett at det i fremtiden ble stilt enda strengere krav til fagbrev og kompetanse, avslutter Stig Lindland.